Sponsored content
Sponsored content
Coachartikel

Ontdekken welk werk je écht wilt doen

Als ik jou vraag naar wat je werk is. Wat antwoord je dan?
Er is een bijzondere verschuiving gaande in hoe we kijken naar werk en hoe we werk definiëren.  In zijn TEDxTalk Quit your job and find your work legt John Sherer op heldere wijze uit waar het Engelse woord job vandaan komt. En wat het verschil is met de betekenis van het woord work. De uitleg van die definities maken duidelijk waarom je geen baan (job) wilt hebben maar vooral wilt onderzoeken hoe jij je werk (work) kunt doen.

Het woord baan suggereert dat werk een plek is waar we een hoop input verwerken tot we iets naar buiten kunnen schuiven. Of populair gezegd: dozen schuiven. Is ons werk in deze tijd niet veel meer een plek geworden waar we werkelijk iets willen toevoegen? Willen we niet veel liever het idee hebben werkelijk een verschil te maken? Willen we niet ons werk vormgeven met de definitie van werk die Sherer aanreikt, namelijk “de hoeveelheid energie die je in beweging brengt voor een groter doel”?

Wat als je het idee van je baan  loslaat en je openstelt voor de grotere definitie van werk, stelt jouw baan je dan op dit moment in staat om jouw werk te doen?

Wat zou je doen met je leven als je niet elke dag naar je werk zou  gaan?
Een belangrijke vraag die je jezelf mag stellen is: Wat zou je doen met je leven als je niet elke dag naar je werk zou gaan? Deze vraag heb je jezelf vast eerder gesteld.

In de loopbaantrajecten met onze klanten bij The Happy at Work Agency wordt het antwoord op deze vraag vaak gevolgd door:  “maar daar kan ik toch niet van leven.” Het is ook niet per se nodig om exact dát te gaan doen.
Wat wél nodig is –om met voldoening te werken– is dat je de persoon leert kennen die je zou zijn als je niet elke dag naar je werkmoet . En dat je onderzoekt welke bijdrage die persoon wil en kan leveren.

Toen ik zelf nog loopbaantrajecten deed, zei een 36-jarige technisch projectmanager ooit tegen me dat als hij niet meer naar zijn werk zou hoeven, hij een koffiezaak zou beginnen. Ik vroeg hem zijn ogen te sluiten en zichzelf een moment te wanen in zijn koffiezaak. Wat was hij aan het doen? Hoe zag het eruit? Welke mensen waren er? Wat deed hij met of voor die mensen? Hoe voelde dat?

“Doe het eens voor jezelf!
Gelukt? Dan wil ik je vragen om te bedenken hoe je die ‘andere’ persoon mee kunt nemen naar jouw huidige werk.”

Door samen te kijken naar wat hij zichzelf als barrista in zijn koffiezaak zag doen, kreeg deze technisch projectmanager helder voor ogen dat hij nu teveel in een afdeling zat waarin hij er te veel aan moest trekken. Hij wilde juist meer positiviteit brengen, een goede sfeer creëren en werken met mensen die blij zijn. Mensen die hij af en toe met een koffie een soort boost geeft om weer verder te gaan.  Ik vroeg hem wat er zou veranderen als hij die persoon elke dag mee naar zijn werk zou nemen. Dat maakte hem duidelijk dat hij in zijn functie een andere rol wilde innemen.

Hij onderzocht de mogelijkheden voor verandering samen met zijn werkgever en werkte kort daarna op een afdeling waar hij meer een inspirerende leidersrol kon vervullen, waarbij mensen naar hem toe kwamen voor hulp en begeleiding en hij die kon bieden. Inhoudelijk was het werk bijna hetzelfde als zijn vroegere functie. Maar zijn rol was een hele andere geworden. Niet in de laatste plaats door vanaf dat moment als de ‘barrista’ naar het werk te komen .

De vraag is: wie ben je als jij je niet laat definiëren door je huidige baan?
Ik geloof oprecht dat elk mens hier is om met zijn talenten een verschil te maken. Het is de basis van mijn persoonlijke levensmissie. Die draag ik zowel uit in mijn werk als businesscoach, maar ook als oprichter van The Happy at Work Agency. Binnen ons bureau kijken we niet primair naar banen. Onze missie is om met klanten eerst helder te krijgen wat hun werk is.

Onderzoeken wat jouw werk is, nodigt je uit om volledig uit te gaan van je authentieke ik. Welke talenten heb je meegekregen? Wat roept je? De uitdaging is dat we in de ruis van alle dag, de meningen van ouders en vrienden, de statistieken over welke beroepsgroepen de toekomst hebben en de paniekberichten over tekorten op de arbeidsmarkt, onze focus hebben verlegd van onszelf naar de buitenwereld.

Ik zeg niet dat het niet uiteindelijk je taak is om jouw werk vorm te geven in de huidige arbeidsmarkt. Maar begin bij jezelf. Wij bij The Happy at Work Agency geloven dat er altijd werk te vinden of te creëren is dat past bij jouw werk. Wil je oprecht werk doen waarin je op je plek bent? Gun het jezelf dan vanaf een ander en groter perspectief te kijken.

Werk vinden dat je voldoening geeft gaat in 3 stappen:
1. Ontdek wie je bent en wat je werk is (hierover stel ik verder op­ 3 vragen die je aan het denken zetten)

2. Werk een persoonlijke missie uit waarin je helder omschrijft welke bijdrage jij met jouw talenten op een authentieke manier wilt leveren aan de wereld

3. Onderzoek de huidige arbeidsmarkt proactief en creëer de vorm waarin jij je werk kunt doen (in loondienst, op projectbasis, in coöperaties, als ondernemer,  etc)

De Buddha heeft gezegd: “Your work is to discover your world and then with all your heart give yourself to it.”.

Om te ontdekken wat jouw werk is, kun je deze vragen voor jezelf beantwoorden:

  1. Wat zou je doen als je niet elke dag naar je werk hoefde te gaan?
  2. Wat stoort je aan de wereld zoals die vandaag de dag is? Wat raakt je daarin?
  3. Aan welke ideale wereld wil je bijdragen? Met andere woorden: welke wereld wil jij helpen ontstaan?

Onderzoek op basis hiervan wat jouw werk is. Welk persoon je bent los van je huidige baan of functietitel. Werk dit uit in een persoonlijke missie en stel je vervolgens proactief op om te onderzoeken op welke manier jij hier vorm aan kunt geven in de arbeidsmarkt.

Quit your job, find your work
.

Veel succes!

 

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.