Coachartikel

Omhoog managen, hoe doe ik dat?

Als je wilt leren managen, kun je veel informatie en materiaal vinden om daarin beter te worden. Managen is het leiding geven aan anderen. Naast het managen van de mensen die voor jou werken, is het ook belangrijk om de mensen te managen voor wie jíj werkt – het omhoog managen.

Daar hoor je in het algemeen veel minder over, en er wordt ook minder over gedeeld. Toch is omhoog managen enorm belangrijk. Sterker nog, in mijn ogen is het zelfs belangrijker dan het managen van de mensen onder je. Want het niet goed omhoog managen staat in menig onderneming gelijk aan einde carrière binnen die onderneming.

Omhoog managen is onderdeel van het “politieke spel” binnen een organisatie. Iets wat de meeste mensen niet prettig vinden, maar waar je binnen geen enkele organisatie aan ontkomt. Je kunt daarom maar beter goed voorbereid zijn.

Graag deel ik een vijf tal tips met je waardoor het voor jou eenvoudig is om omhoog te managen.

1. Identificeer jouw stakeholders
Omhoog managen gaat verder dan het managen van jouw directe leidinggevende. Benoem en identificeer alle mensen die betrokken zijn bij het verloop van jouw carrière binnen de organisatie. Dit zijn jouw stakeholders, die je zo veel mogelijk voor je gaat winnen door het omhoog managen.

2. Vraag een mentor om hulp
Omdat het belangrijk is dat jij zoveel mogelijk mensen op de hoogte brengt van wat je doet, kun je een mentor om hulp vragen. Je wilt zeker weten dat je de juiste zaken laat zien, iedereen is namelijk druk dus je wilt niet alles wat je doet delen, maar juist de focus leggen op cruciale elementen. Een mentor is iemand die boven jou staat (niet je direct leidinggevende, liever iemand boven diegene) die jou advies en inside tips geeft over hoe te handelen en wat belangrijk is voor welke stakeholder.

3. Deel jouw successen
Informeren en successen delen is een van de belangrijkste taken binnen het omhoog managen. Je wilt graag successen delen, en helemaal wanneer dit successen zijn waarmee jouw leidinggevende ook de sier kan steken. Heb jij net een groot account binnen gehaald van €10 miljoen? Deel het direct met jouw manager. Je kunt dit ook met het gehele management delen, zolang je dan wel de eer met jouw manager deelt.

4. Kom niet met problemen zonder oplossing
Heb je een fout gemaakt? Of iemand uit jouw team, waarbij je weet dat je dit niet kunt terug draaien en er negatieve gevolgen aan zitten? Informeer jouw leidinggevende dan zo spoedig mogelijk. Belangrijk is wel dat je niet alleen problemen deelt, maar ook met mogelijke oplossingen komt. Je kunt je manager dan wel om advies vragen, welke oplossing te kiezen. Voorkom omhoog delegeren.

5. Weet hoe jouw manager graag werkt
Omhoog managen betekent dat jij begrijpt hoe je manager graag werkt, wil zij van alles wat je doet op de hoogte gehouden worden? Wil zij alleen achteraf geïnformeerd worden? Is ze van de grote lijnen of de details? Heeft ze een voorkeur voor een 1:1 gesprek, een kort telefoon gesprek of wil ze liever alles lezen per email?

Iedereen werkt het beste op een bepaalde manier. Vind uit wat de manier is van jouw manager en zorg dat je haar zo benadert. Bedenk goed dat je manager veel meer heeft te doen, dus hoe beter jij aansluit bij haar behoeften, hoe beter in staat jij bent omhoog te managen.

6. Achterhaal wat jouw manager belangrijk vindt
Je hebt een bepaalde job description, en daarnaast heb je doelen gesteld om die zo goed mogelijk uit te voeren. Ga met jouw manager in gesprek om te bepalen wat zij het belangrijkst vindt in jouw werk en welk doel voor haar cruciaal is. Daar focus jij op en dat is jouw prioriteit. Heb je geen job description noch doelen? Geef aan dat je het belangrijk vindt deze op te stellen, in overleg met haar.

7. Wordt geen hielenlikker
Omhoog managen is geen hielenlikken. Je doet je niet anders voor dan je bent. Het draait vooral om het delen van wat je doet en het bewust zichtbaar maken. Dat begint en eindigt met het goed doen van je werk. Laten zien hoe waardevol jij bent en het werk dat je doet is het allerbelangrijkste element van omhoog managen.

Over Yvonne Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.