Sponsored content
Sponsored content
Coachartikel

Omgaan met kritiek of negatieve feedback

Heb jij er ook dagen last van als een collega een negatieve opmerking maakt over je werk? Schiet je altijd direct in de verdediging? Of kruip je juist in je schulp en laat je niets meer van je horen?

Dit zijn allemaal reacties die het gevolg kunnen zijn van een negatieve opmerking die je krijgt. Want wat kan het hard aankomen: iemand die fijntjes opmerkt dat hij je werk helemaal niets vindt. Terwijl je er uren aan hebt gewerkt….

Hoe we feedback moeten geven leren we allemaal. Kritiek of negatieve feedback ontvangen is echter een heel ander verhaal. Want onverwacht wordt er altijd een pijnpunt aangeraakt, alsof er iemand op een pijnknop duwt, waardoor je direct in actie komt. Hoe kan het toch dat dit zo lastig te sturen is?

Je onderbewustzijn is in je gedrag meer sturend dan je denkt. Alle ervaringen, de fijne en minder fijne, worden opgeslagen in je onderbewustzijn. In het nu reageer je vaak nog vanuit patronen die in het verleden zijn ontstaan.  Hierdoor ga je dus bijvoorbeeld direct in de verdediging , of trek jij je terug om jezelf te beschermen.. Want pijn voelen doen we liever niet.

Hoe ga je daar nu mee om?

Waar je niet direct invloed op hebt, zijn de patronen die gevormd zijn in het verleden. Wat je wél kunt doen is veranderen hoe je naar de situatie kijkt. Als je met een neutralere blik de kritiek kunt interpreteren, is je emotie meestal ook neutraler. Dit maakt het iets minder pijnlijk!

Een eerste stap is het herkennen van je patroon: wat doe jij automatisch als je kritiek krijgt? Als je het  patroon herkent, kun je bewust worden van de stappen die je kunt zetten. Meestal is je primaire reactie namelijk niet zo effectief in je communicatie.

Een tweede stap is het bewust worden van hoe je de feedback interpreteert. Schiet je meteen in de overtuigingen als ‘zie je wel, ik kan dit niet, dit is al de zoveelste keer?’ Probeer dan elke situatie als losstaand feit te zien, en niet als een repeterend negatief patroon.

Kun je je niet vinden in wat de ander zegt? Probeer dan te begrijpen dat iedereen een eigen beleving heeft van een situatie: jouw waarheid is niet dé waarheid, en die van de ander ook niet. Iedereen beleeft ‘de wereld’ op zijn eigen manier, en geeft daar dus ook zo betekenis aan. Het is vaak niet persoonlijk bedoeld!

Wat als je merkt dat je toch te veel in je emotie zit?

Meestal is het niet zo effectief te reageren als je emotioneel bent. Het kan zomaar gebeuren dat je dan dingen roept die je eigenlijk niet zo bedoeld hebt. Probeer dan afstand te nemen door tijd te vragen. Benoem dat de kritiek je raakt, en wacht af wat je gesprekspartner zegt of doet.

Is dit niet voldoende? Vraag tijd om even rustig te overdenken wat je ervan vindt. Je hoeft niet altijd direct te reageren. Als de eerste emotie is gezakt, ben je vaak beter in staat om je reactie te geven. Dat komt een goede samenwerking zeker ten goede!

Over Marlie Franssen (@MarlieFranssen)
Marlie (1974) is introvert, heeft een passie voor schrijven, gedragspatronen en communicatie (NLP). Zij startte daarom haar (loopbaan)coachingspraktijk voor introverte professionals. In haar 18-jarige loopbaan in het bankwezen heeft ze veel ervaring opgedaan in het omgaan met haar introverte karakter. Deze ervaringen gebruikt ze nu om introverten tot bloei te laten komen in hun werk. Regelmatig schrijft ze over de verschillen tussen mensen, met als doel oordeelsvrij naar elkaar te kijken, samenwerking te verbeteren en met meer plezier te werken.