Coachartikel

Omgaan met het ‘zichtbaarheidsmonster’

Jezelf profileren, verkopen en anderen overtuigen van je kwaliteiten.

Wat als dit nu niet je favoriete bezigheid is? Wat als je op de voorgrond staan eigenlijk niet zo fijn vindt en je liever niet zo over jezelf vertelt?
Voor veel mensen is het telkens weer een grote opgave om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. Je bent liever gewoon bezig, in plaats van dat je moet vertellen waar je allemaal goed in bent. Dat over jezelf vertellen kan je zelfs behoorlijk onzeker maken. Is dat nu wel zo nodig, jezelf zo te laten zien?

Stel je voor dat je door de mand valt?
Een veel gevreesde aanname. Je zegt nu wel dat je iets goed kunt of doet, maar is dat wel zo? Ben je wel zo goed als je vertelt? Om te voorkomen dat je door de mand valt, deel je liever niets. Dit is wel zo veilig namelijk. Je wilt liever eerst zeker weten dat je iets goed kunt, voordat je er over praat. Zeker als het over jou en je kwaliteiten gaat.

Wat zeg ik dan?
Je hebt niet altijd een vlotte babbel paraat. Maar wat moet je dan zeggen als het over jou gaat? De communicatie in je hoofd matcht niet altijd met wat je daadwerkelijk zegt. Je hebt altijd even bedenktijd nodig en daardoor is je boodschap niet altijd even scherp.

Bang om gekwetst te worden
Als je al iets zegt, is het iets wat diep van binnenuit komt. Je houdt niet van oppervlakkige praat, maar deelt liever iets als je écht een boodschap hebt. Eentje waar je achter staat. En hoe kwetsbaar is het dan als je dit deelt? Want ja, je kunt er zomaar op afgerekend worden. En dus weerhoudt het je om je uit te spreken.

Hoe ga je hier mee om?
Het is nu eenmaal nodig om te laten zien wat je kunt. Doe je dit niet, dan neemt iemand anders je plek wel in of je wordt niet op waarde geschat. Je houdt jezelf hiermee dan ook klein.
Zorg er als eerste voor dat je je comfortabel voelt bij wat je doet. Als dit betekent dat je ‘slechts’ kleine stapjes zet richting zichtbaarheid en jezelf verkopen, dan is dat zo. In het diepe springen werkt vaak averechts bij jou.
Maak daarnaast je wensen en verlangens niet te groot, maar ontdek wat je nu vandaag al kunt doen. Deel met een directe collega wat je is opgevallen, welk idee je hebt of noem een verbeterpunt. Door het klein aan te pakken, het liefst 1 op 1, groeit het zelfvertrouwen dat je nodig hebt om écht zichtbaar te worden in je boodschap. Daarna kun je het in een grotere groep delen.
En door het klein aan te pakken, kom je ook bij het allerbelangrijkste wat nodig is om jezelf goed te verkopen: zelfvertrouwen in je kunnen. Je motivatie moet vanuit je tenen komen. Zit er nog ergens een onzekerheid, dan zal je dat direct merken in hoe je jezelf presenteert.

Zichtbaar zijn en jezelf profileren is niet eng, maar zorg er voor dat je eerst alles hebt gedaan aan je zelfvertrouwen. Zonder dat zal je een stuk minder bereiken!

Over Marlie Franssen (@MarlieFranssen)
Marlie (1974) is introvert, heeft een passie voor schrijven, gedragspatronen en communicatie (NLP). Zij startte daarom haar (loopbaan)coaching praktijk voor introverte professionals. In haar 18-jarige loopbaan in het bankwezen heeft ze veel ervaring opgedaan in het omgaan met haar introverte karakter. Deze ervaringen gebruikt ze nu om introverten tot bloei te laten komen in hun werk. Regelmatig schrijft ze over de verschillen tussen mensen, met als doel oordeelsvrij naar elkaar te kijken, samenwerking te verbeteren en met meer plezier te werken.