Coachartikel

Omarm je introverte kant: we mogen best eens vaker stil zijn

Ik ben er weer! Het is een tijdje stil geweest rondom het schrijven en dat had een reden: ik was met te veel dingen bezig waardoor ik overbelast raakte. Ja, het is echt waar, ook van leuke dingen kun je over je grenzen gaan.

Dat werd dus keuzes maken: ik stopte met een aantal dingen zodat ik de rust kreeg die ik nodig had. Ik schrapte radicaal een aantal ‘bijzaken’ naast het coachen, waaronder social media. Een rust dat dat gaf! Want ga voor jezelf maar eens na, hoeveel tijd je stiekem op social media doorbrengt. We staan de hele dag ‘aan’, door alle dingen die we denken te ‘moeten’.

Doordat ik deze dingen schrapte, werd het ineens een stuk rustiger en stiller. In mijn agenda, maar ook in mijzelf. In eerste instantie gaf dat wat onrust, maar daarna kwam er ruimte. Ruimte!

Is dat niet iets waar we allemaal naar verlangen? In ons overvolle leven is er nog zelden plek voor ruimte voor onszelf. omdat we altijd wel iets moeten. Heb jij ook zo’n eeuwige to-do lijst?

Ik geloof in stil zijn
We zijn het niet meer zo gewend om stil te zijn, alle aandacht aan onszelf te geven. We worden zelfs opgevoed om zoveel mogelijk van ons te laten horen, als je een ‘stille’ bent, maar in het stil zijn zit een ongelooflijke kracht. Daarvoor hoef je niet eens te mediteren, maar een tijd de stilte opzoeken werkt bijvoorbeeld bijzonder goed om de batterij op te laden.

En als je stil bent, hoor je beter. Jezelf wel te verstaan.

En of dat nu tijdens een werkdag is gedurende een paar minuten, of een langere tijd buiten in de natuur: stilte werkt. Stilte brengt je hoofd en geest tot rust, en dat kunnen we allemaal zeer goed gebruiken.
In eerste instantie komen er misschien allerlei gedachten, maar des te langer je de stilte waardeert, des te beter je met jezelf in gesprek kunt gaan. Mijn advies: luister eens een keer goed naar jezelf, en minder naar anderen.

Wat levert stil zijn op?
Een korte of langere tijd stil zijn levert veel op. Het geeft ruimte in je hoofd, waardoor je dingen helder kunt zien. Je kunt beter reflecteren, maar ook vooruitkijken. Je kunt verwerken en loslaten. Kortom, je bent uiteindelijk veel meer aanwezig in het heden.
Plan elke dag een aantal minuten in om stil te zijn, zonder afleiding om je heen. Pak een notitieboek en schrijf je gedachten op. Wat wil er nu aandacht in jou? Wat voel je daar bij? Wat gebeurt er?

Schrijf alles op en schrijf verder. Je zult merken dat er onder die eerste gedachten en gevoelens meer zit. En misschien heeft dat nog wel meer aandacht nodig. Als je een tijdje stil bent geweest en hebt geschreven, merk je dat je rust in hoofd krijgt. De aandacht voor jezelf helpt je weer te focussen op wat belangrijk is voor jou.

Wij hebben allemaal onze introverte kant in ons. De een wat meer dan de ander. En ik vind oprecht dat die stille kant meer aandacht verdient. Het bied je de mogelijkheid om beter in contact te staan met jezelf. Waarom zouden we die nog willen verbergen? Het mag best eens wat vaker stil zijn!
Ben jij van nature een ‘stil’ type? Maak vanaf nu gebruik van deze kracht om juist sterker in je schoenen te staan, en blijf vooral jezelf.

Over Marlie Franssen (@MarlieFranssen)
Marlie (1974) is introvert, heeft een passie voor schrijven, gedragspatronen en communicatie (NLP). Zij startte daarom haar (loopbaan)coaching praktijk voorintroverte professionals. In haar 18-jarige loopbaan in het bankwezen heeft ze veel ervaring opgedaan in het omgaan met haar introverte karakter. Deze ervaringen gebruikt ze nu om introverten tot bloei te laten komen in hun werk. Regelmatig schrijft ze over de verschillen tussen mensen, met als doel oordeelsvrij naar elkaar te kijken, samenwerking te verbeteren en met meer plezier te werken.