Coachartikel

Niet naar je zin op je werk? Wat kan jij eraan doen?

Iedere zaterdag valt de Telegraaf op de mat. Daarbij ontvang je ook een magazine, met daarin de column “Opgebiecht”. Lezers kunnen hier hun verhaal delen, anoniem. Bijna iedere week lees ik deze column, met een mengeling van nieuwsgierigheid en ongeloof.

De schuld volledig buiten jezelf leggen
Wat me opvalt is dat er geschreven wordt over een erge of nare gebeurtenis, vaak door toedoen van de schrijver zelf. Maar dat dít niet hetgeen is dat de schrijver dwars zit. Nee, ze maken zich druk om het onrecht dat hén is aangedaan.

In één van deze columns is een dame boos omdat de video waarop staat hoe zij vreemd is gegaan, in handen is gekomen van haar man. Ze had gewild dat haar vriendin haar had tegen gehouden, of dat de video niet was gedeeld.

Dit is maar één voorbeeld, en er zijn er meer. Wat me opvalt is dat in dit geval de schuld volledig buiten zichzelf wordt gelegd.

Het ligt zeker niet aan mij
Deels verbaast dit me. Dat de schrijver niet verbolgen is over haar daad zelf, maar over het feit dat ze gesnapt is én dat het de schuld van anderen is dat zij gesnapt is.

Want zelfreflectie of zelfverwijt is er, zo op het oog, niet te vinden. Maar tegelijkertijd weet ik dat het enorm menselijk is. Niet naar jezelf kijken, maar de schuld buiten jezelf neerleggen. We doen het allemaal (wel eens), bewust en onbewust.

Dat kom ik ook tegen in de praktijk, nu in mijn coaching en voorheen bij verandertrajecten binnen organisaties. Tijdens de eerste fase van het verandertraject, waarin we onderzochten waar het mis ging op een afdeling, kregen we steevast te horen: “Het ligt aan de leidinggevende, ons computerprogramma, of iets anders externs.”

En wie weet doe jij dat onbewust ook wel. Het is immers veel makkelijker om eerst om je heen te kijken, voordat je kijkt naar je eigen aandeel in de problematiek.

Ben je ergens op je werk niet blij mee? Ga dan eens na waar het aan ligt.

Ligt het aan iets buiten jou?
Denk aan: “Mijn leidinggevende, of klant, of collega is vervelend of veeleisend”, of vul maar in. Maar ook: “De printer, of mijn computer, of iets anders doet het niet goed (genoeg)”.

Uiteraard kan dit zo zijn. En waarschijnlijk heb je gelijk. Mijn punt is niet dat ineens alles helemaal fantastisch is, want als de printer altijd vastloopt dan is dat gewoon vervelend. En kan het je storen in je werk.

Maar mijn punt is wel, wat kan jij eraan doen?

Ik werkte in Zuid-Afrika en daar hadden ze boven een printer een foto gehangen van Bob Marley, met daaronder de woorden: “This printer is always jamming”. Het maakte het probleem niet minder, maar het deed me wel iedere keer glimlachen als ik de poster zag. Het maakte het probleem dragelijk.

Dus wat kan jij doen aan die vervelende persoon? Kan je haar vermijden? Kan je er wellicht anders naar kijken? Door bijvoorbeeld alle positieve dingen eerst te zien, waardoor de negatieve punten minder worden?

Wat kan jij doen aan een computerprogramma dat niet volledig doet wat het moet doen? Heb je het besproken? Weet je welke alternatieven er zijn? Wat kan er wel?

Ligt het aan jou?
Dan een wat meer confronterende vraag: “Ligt het aan jou?”. En spoiler alert – het ligt altijd (een beetje) aan jou. Aan jouw perspectief, aan hoe jij dingen ziet.

Dus vraag jezelf vandaag eens af: “Hoe kan ik dit anders benaderen?”, “Wat is er wel mogelijk?”. Iets heeft altijd twee kanten, of zoals Johan Cruijff zei: “Elk nadeel heb se voordeel”.

Dus als er bij jou op je werk iets niet goed loopt, wat heeft dat voor voordeel voor jou? Bekijk het eens anders. En, om het meer blijvend aan te pakken: “Welke oplossing kan ik bedenken?”, “Hoe kan ik bijdragen aan een oplossing?”.

Wedden dat het zo vanzelf een stuk leuker wordt op je werk. En anders is schrijven naar “Opgebiecht” ook altijd nog een optie.

Over Yvonne Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.