Coachartikel

Niet meer uitstellen, hoe doe ik dat?

Iedereen heeft er wel eens mee te maken: je moet eigenlijk aan iets beginnen, en toch blijf je het voor je uitschuiven. Net zo lang totdat je echt moet. Uitstellen, je doet het en toch geeft het je een ontzettend naar gevoel.

De oorzaak van uitstelgedrag is gek genoeg niet, omdat jij je werk niet leuk vindt. Maar uitstellen wordt veroorzaakt door stress. Alleen het uitstellen van werk veroorzaakt nog meer stress. Door uit te stellen, beland je al snel in een vicieuze cirkel, van stress naar nog meer stress. Dus hoe doorbreek je uitstelgedrag?

Hoe voorkom je uitstelgedrag?
Is het je weleens opgevallen dat je vlak voordat je op vakantie gaat, heel productief bent? Dat het je lukt om van alles af te handelen in hele korte tijd? Dat komt doordat je een deadline hebt en voor die deadline moet alles af zijn. Dit is de wet van Parkinson: je doet zolang over het werk dat je onderhanden hebt, als je tijd hebt.

Dus als jij uitstelgedrag wilt voorkomen, zet je een deadline voor jezelf neer.

Zet een deadline
Ben je weleens hele dagen kwijt omdat je weinig te doen hebt? En je ondanks dat, toch pas aan het einde van de dag begint aan dat wat je moet doen? Dat kun je veranderen door vooraf te bepalen hoe lang over bepaalde klussen doet, en aan de hand daarvan het einde van je werkdag te bepalen. Ligt het einde van je werkdag daardoor ineens heel veel eerder dan normaal? Mooi! Plan dan iets leuks in buiten je werk, om jezelf te belonen en om te zorgen dat jij je ook echt aan de afgesproken eindtijd houdt.


Beloon jezelf
Jezelf belonen is sowieso een goed middel om uitstelgedrag te voorkomen. Als je echt aan iets moet werken en je er tegen opziet, zet dan iets in het vooruitzicht waar je wel van kunt genieten. Ga eerder lunchen, neem een massage, ga even naar buiten of neem een reep chocola. Zo begin je gemotiveerd en werk je door omdat je weet dat er iets prettigs op je wacht.

Begin je dag ermee
Start je dag met de klus die je echt af wilt hebben, of met datgeen waar je het meeste tegenop ziet. Als dat het eerste is wat je doet op een dag, heeft dat een groots effect. Eat that Frog, is wat Brain Tracy het noemt. Voor mij persoonlijk is dit de beste tool tegen uitstelgedrag. Allereerst ben je opgelucht en blij, omdat je de klus af hebt. Je voelt je de rest van de dag goed. Daarnaast heeft dit tot effect dat je vaak in dezelfde productieve modus doorwerkt.

Kom in actie
Bovenstaande tips zijn allemaal zeer bruikbaar, zolang je in actie komt. En hoewel dat zeer simpel is, is het niet het altijd eenvoudig. Wat je daarbij kan helpen is de 5 seconderegel. Zodra jij denkt; “ok ik ga beginnen”, tel dan af: vijf, vier, drie, twee, een en kom dan fysiek in actie. Dus open je word document, zet letterlijk een stap naar voren en doe iets. Niet verder over nadenken maar in actie komen. Aftellen en doen. Dat is de 5 seconderegel van Mel Robbins. Klinkt het te eenvoudig voor woorden? Probeer het eens, en je zult zien dat het werkt. Geen uitstel meer, maar gaan.

Over Yvonne Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.