Sponsored content
Sponsored content

Modern Analfabetisme

Raak je wel eens afgeleid? Ik weet niet wat je antwoordt natuurlijk, maar de kans is groot dat je ja zegt. Vergeet je wel eens informatie die je net hebt gelezen of hebt gehoord? Ook hier is de kans groot dat dit het geval is. Om het nog erger te maken; de meeste mensen lezen te langzaam om alles te kunnen lezen voor hun werk, met als gevolg dat de men delen van teksten overslaat of alleen maar scannend door de stukken gaat. Per definitie mis je dan informatie, en de vraag is wat dit voor een effect heeft op je werk.

We hebben allemaal leren lezen en schrijven. We missen echter de vaardigheid om de grote hoeveelheid informatie die we dagelijks op ons af krijgen bij het uitvoeren van het werk, ook echt allemaal toe te passen. Het gevolg is dat we de helft negeren of de informatie die we wel opnemen, binnen een dag weer vergeten. Dit is iets dat ik Modern Analfabetisme noem en naar mijn idee is dit een maatschappelijk probleem.

Nu zeg je misschien ‘we moeten gewoon minder informatie produceren’. Daar ben ik het helemaal mee eens! Zet bijvoorbeeld niet iedereen in de cc, schrijf kortere (e-mail) berichten en hou kortere meetings. Maar, daar kan je ook in doorslaan. Aan journalisten wordt gevraagd om steeds kortere artikelen te schrijven om de simpele reden dat ze anders niet meer gelezen worden. Wat voor effect heeft dit op de nuances?

De echte oplossing zit hem naar mijn idee dan ook in het aanleren van  vaardigheden die je helpen om informatie makkelijker op te nemen en te onthouden. De belangrijkste voorwaarde om dit te doen is het verhogen van je concentratie. Hier volgt een aantal tips die je direct kan inzetten om niet meer afgeleid te raken.

Tips

  • Stop met multitasken: het werkt echt niet. Vrouwen zijn er niet beter in en je kan het niet trainen. Als je slimme mensen domme dingen ziet doen is dat vaak omdat ze meerdere dingen tegelijkertijd proberen. Nog concreter: multitasken verlaagt je IQ met zo’n 20%
  • Haal al je notificaties van je telefoon en computer (zeker ook die van je e-mail)
  • Werk in blokken van 25 minuten en neem vervolgens een korte pauze
  • Ruim je bureau op (dit verhoogt je concentratie met 12%)
  • Leer om informatie sneller op te nemen. Dit vult namelijk de leegte in je hersenen op die anders wordt opgevuld met wat je allemaal nog moet doen.

Meer weten? Op 30 september geeft Mark Tigchelaar samen met David Allen (bedenker van Getting Things Done) een unieke masterclass waarin je alles ontdekt over het verbeteren van je productiviteit, (digitaal) snellezen, het verhogen van je concentratie en het verbeteren van je geheugen.

Over Mark Tichelaar (@Mark_Tigchelaar)

Mark (1984) is dyslectisch, studeerde neuropsychologie, is breinexpert en directeur van UseClark. Al ruim 12 jaar helpt UseClark overheden, organisaties en onderwijsinstellingen om hun productiviteit te verhogen, door effectief gebruik te maken van de mogelijkheden van de hersenen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en wordt in 16 landen gebruikt. Inmiddels heeft Mark meer dan 100.000 mensen mogen opleiden in de methoden om meer uit het brein te halen. Hij is daarnaast betrokken bij verschillende TV programma’s over de hersenen en is auteur van 4 boeken. Deze zijn vertaald in 6 talen.