Sponsored content
Sponsored content
Coachartikel

Met LinkedIn jouw ideale baan vinden

Wanneer je op zoek bent naar een baan kan LinkedIn –hét zakelijke social media platform– een handig hulpmiddel zijn.  Veel werkgevers  gebruiken LinkedIn namelijk als één van de bronnen om na te gaan wie jij bent, en hoe jouw carrière is verlopen. LinkedIn is daarom een belangrijk onderdeel van zowel het vinden als het  bemachtigen van een baan. Sterker nog: als LinkedIn niet slim gebruikt wordt, kan het zelfs tegen je werken. In dit blog deel ik daarom hoe je LinkedIn kunt benutten voor jouw carrière.

Breng de basis op orde
Jouw potentiele werkgever zal  hoogstwaarschijnlijk jouw LinkedIn profiel bekijken, wanneer hij jouw CV onder ogen heeft. Datzelfde geldt voor de recruiter, HR manager, toekomstige collega en jouw manager in spé. Zorg daarom dat jouw profiel in orde is. Zorg dat in ieder geval de belangrijkste –en meest in het oog springende- punten in jouw profiel op orde zijn. Blijf dit regelmatig checken en updaten, zodat  altijd de laatste informatie beschikbaar is voor de  potentieel nieuwe werkgever.

Met deze 7 tips ziet jouw profiel er altijd adequaat uit

  • Functie titel
    Plaats hier de functie die je ambieert en wees specifiek. Dus in plaats van senior manager zet jij bijv. talent manager met veel ervaring in diversiteit. Hoe specifieker hoe beter. Ook wanneer je tussen twee banen inzit, vul je hier je toekomstige functie in, gevolgd door de woorden “per direct beschikbaar”. 
  • Jouw openbare profiel
    Zorg dat je profiel openbaar zichtbaar is, dus ook voor mensen met wie je niet gelinkt bent, en pas deze zodanig aan dat iedereen in één oogopslag jouw relevante informatie leest. Anders zou een werkgever met wie je niet gelinkt bent de meest relevante informatie in jouw profiel niet te zien krijgen.
  • Contactgegevens
    Zorg dat deze up to date zijn. Plaats contactgegevens in jouw samenvatting, zodat ook degenen die niet met je gelinkt zijn deze snel kunnen vinden. Gebruik een zakelijk ogend en persoonlijk adres. Liever dus niet johnbiancaenkids@hetnet.nl maar biancevanos@hetnet.nl
  • Profielfoto
    Je LinkedIn profiel is jouw online visitekaartje. Zorg dat jouw profielfoto zakelijk is en jou goed tot je recht laat komen. Deel dus geen trouwfoto, vakantiefoto of een foto waar iemand anders op staat. Foto’s met een vriendelijke lach doen het beter dan te serieuze foto’s.
  • Online CV
    Zorg ervoor dat je profiel gelezen kan worden als een online CV en dus al jouw relevante werkervaring omvat. Benadruk daarbij de werkzaamheden die van belang zijn bij de door jouw geambieerde functie.
  • Zorg voor een “Zeer deskundig profiel”
    Neem zoveel mogelijk relevante ervaring op zodat jouw profiel door LinkedIn als ‘zeer deskundig’ wordt aangemerkt. Daarmee kom jij eerder naar boven bij zoekopdrachten. Denk hierbij aan de volgende relevante toevoegingen: cursussen, projecten, publicaties en aanbevelingen. Een aanbeveling is een must! Recruiters horen graag hoe enthousiast anderen over jou zijn.
  • Maak actief gebruik van LinkedIn:
    1. Bouw je netwerk uit. Nodig vroegere klasgenoten, oud collega’s, etc. uit. Maar denk ook aan vrienden en familie.
    2. Houd je netwerk op de hoogte. Schrijf interessante artikelen of deel regelmatig updates over je vakgebied.
    3. Volg relevante organisaties en interessante mensen in jouw branche en ga de interactie aan.
    4. Word lid van relevante groepen en neem actief deel aan discussies.
  • Gebruik LinkedIn als informatiebron voor je gesprek
    Je bent waarschijnlijk geneigd ervoor te zorgen dat je een goede indruk achterlaat in het geval dat je toekomstige werkgever jouw profiel bekijkt. Maar denk je er ook aan om zelf de relevante profielen te bekijken op LinkedIn in je zoektocht naar nieuw werk?

    Voordat je een sollicitatiegesprek in gaat wil jij de volgende profielen gezien hebben:

    • LinkedIn profiel van de onderneming waar je solliciteert (zorg dat je hen ook volgt); en
    • LinkedIn profiel van degene die jou interviewt én eventueel toekomstige collega’s.

    Stel aan de hand van deze informatie vragen op die jij in het gesprek kunt stellen.

    De LinkedIn uitnodiging is het nieuwe bedankbriefje
    Na elk sollicitatiegesprek is het slim om een oprecht persoonlijk bedank-mailtje te sturen naar de mensen die tijd gemaakt hebben om je te spreken. Een uitnodiging om te linken is de perfecte manier om dit te doen! Doe dit via een uitnodiging waar je een persoonlijk bericht aan toevoegt. Het is helemaal goed als je nog een regel opneemt over hoe je het gesprek ervaren hebt, of om je enthousiasme over de functie en de organisatie te delen.

    Veel professionals en werkzoekenden onderkennen het belang van LinkedIn, maar gebruiken dit medium te weinig omdat ze bang zijn fouten te maken of verkeerde informatie in te vullen. LinkedIn is, zoals elk social media platform, vluchtig. Dat betekent dat je de kans hebt om je profiel continu beter te maken en eerder onhandig omschreven stukken te wijzigen. Pas de tips zo goed mogelijk toe en laat geen kansen onbenut om LinkedIn voor jou te laten werken in je zoektocht naar een leuke nieuwe baan!

    Wil je meer tips over het vinden van jouw droombaan? Volg dan The Happy at Work Agency op LinkedIn op: https://www.linkedin.com/company-beta/17912996/

    Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
    In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.