Sponsored content
Sponsored content
ANP KOEN VAN WEEL

Met deze zeven tips begin je een werkdag echt goed

Volgens een artikel van Business Insider zijn de eerste minuten van je werkdag bepalend voor je productiviteit van de rest van je werkdag. Hoe benut je het begin van je werkdag optimaal?

  1. Kom op tijd
    Kom liever te vroeg dan iets te laat. In het artikel wordt een studie aangehaald waaruit zelfs blijkt dat werknemers die later binnenkomen door hun leidinggevende als minder nauwgezet worden gezien. Zelfs als diezelfde werknemers later vertrekken van werk dan de andere medewerkers.
  2. Zeg even goedemorgen tegen je collega’s
    Heb je de neiging om binnen te komen, naar je bureau te lopen en een koptelefoon op te zetten? Denk dan na over of je dit zou kunnen veranderen. ‘Hallo, goedemorgen’ zeggen tegen je collega’s vergroot namelijk het positieve gevoel dat je uiteindelijk overhoudt aan je werkdag. Plus, bijkomend voordeel: je collega’s zullen dit ook zeker waarderen.
  3. Drink pas koffie na half tien
    Als het je lukt om niet gelijk als je uit bed stapt de koffiemachine te laten lopen, wacht dan met het drinken van koffie tot na half tien. Na negen uur wordt het cortisol niveau - ook wel het ‘stresshormoon’ - automatisch lager. Als je koffie gaat drinken voor die tijd, raakt dit hormoon (zo is te lezen in het artikel) verstoort en heb je als gevolg hiervan nog meer koffie nodig.
  4. Scan je inbox, maar begin niet gelijk te antwoorden
    De eerste tien minuten van je dag moet je gebruiken om te prioriteren: welk bericht kan niet wachten op antwoord? Welke mails wel? Het checken en beantwoorden van je mail kan voelen alsof je echt hebt gewerkt, terwijl je eigenlijk nog niks hebt bereikt. Een valkuil dus, waar je goed voor op moet passen.
  5. Maak een plan
    Begin niet zomaar zonder plan aan je werkdag. Het gevaar is dat je constant achter de zaken blijft aanlopen. Maak dus - kan ook in je hoofd - een plan en bedenk welke zaken niet kunnen wachten tot morgen. Bekijk ook de afspraken die je die dag hebt staan, op die manier wordt je niet onaangenaam verrast als je vergadering blijkt te hebben (terwijl jij dacht dat je die twee uur kon besteden aan het schrijven van een plan).
  6. Tackle eerst de lastige taken
    Hoe verleidelijk het ook is om te beginnen met de makkelijkste klusjes en met te multitasken, doe dit niet. Juist in de ochtend als je nog energie hebt, is het belangrijk dat je de zaken aanpakt die veel van je vragen. Schrijf dus juist dan dat moeilijke voorstel, en verdoe je tijd niet aan andere zaken zoals vergaderen (tenzij de vergadering erg belangrijk is en veel van je vraagt).
  7. Zorg voor een routine
    Rust en regelmaat is nog altijd het advies voor kleine kinderen. Maar ook volwassenen zijn gebaat bij een ritueel. Zorg dus dat het begin van je werkdag - voor zo ver mogelijk - voorspelbaar verloopt. Dit voorkomt dat je onnodig tijd verspilt aan twijfelen wat je wil doen: die ene email beantwoorden? Even dat gesprekje voeren met je collega? Of toch een extra koffie halen? Saai en voorspelbaar? Zeker. Maar dat is niet erg: juist routine geeft je uiteindelijk de vrijheid om met nieuwe, briljante ideeën te komen.