Coachartikel

Meer omzet door te doen wat bewezen werkt

Soms lukken er in je bedrijf dingen boven verwachting goed. Je krijgt ineens kansen op je pad of anderen promoten jouw aanbod actief vanuit zichzelf zonder dat je daarom vroeg. Je krijgt mogelijkheden voor samenwerking aangeboden die je bedrijf een boost geven. Voor veel ondernemers voelen deze successen als gelukstreffers of toeval. Echter, zolang we ze als toeval bestempelen, vergeten we dat we vrijwel alles wat in het verleden tot succes leidde, ook actief en bewust opnieuw kunnen creëren!

Heb je daar wel eens bewust over nagedacht?

Wanneer je zoekt naar hoe je jouw doelen in jouw bedrijf kunt behalen, is het verstandig te beginnen bij het analyseren welke activiteiten eerder in jouw bedrijf tot succes leidden. We zijn geneigd te geloven dat we veel verschillende marketing- en salesactiviteiten moeten uitvoeren. We horen dat we zichtbaar moeten zijn op zoveel mogelijk manieren en kanalen om ons bereik op die manier te spreiden en vergroten.

Toch geloof ik erg in de kracht van minder doen met meer focus en toewijding. Daarnaar geloof ik in; het strategischer doen van de activiteiten die in jouw bedrijf tot bewezen resultaten hebben geleid. In de xx eeuw ontdekte econoom Vilifredo Pareto dat 80% van de bezittingen in Italië in het bezit waren van slechts 20% van de Italiaanse bevolking. Hieruit ontstond het zogenaamde Pareto-principe ook wel de 80/20 regel genoemd: 80% van de resultaten worden bereikt met slechts 20% van de inspanningen. Het Pareto-principe blijkt in opvallend veel situaties op te gaan: 80% van de tijd draagt de gemiddelde vrouw slechts 20% van alle schoenen in haar kast. 80% van de tijd dat je een culinaire maaltijd voor vrienden kookt, gebruik je daarvoor slechts 20% van de kookboeken die je hebt.

Het Pareto-principe laat ons zien dat we met 20% van de inspanningen vaak al 80% van het resultaat bereiken. Ik weet dat dit ook waar is in mijn bedrijven en vermoed dat het waardevol is voor jou om hier naar te kijken in jouw bedrijf. Ook daarin zijn er waarschijnlijk twee tot drie kernactiviteiten waar aantoonbaar telkens je nieuwe klanten vandaan komen. Welke zijn dat in jouw bedrijf?

Analyseer welke activiteiten dit zijn en werk gedetailleerd uit wat je precies gedaan hebt waardoor je deze resultaten hebt behaald. Onderzoek ook wat je een volgende keer anders of beter zou doen om nog betere resultaten te behalen. Als je op deze manier focus aanbrengt in je marketing en sales zul je merken dat je meer bereikt dankzij een sterkere focus. Bovendien levert die focus vaak besparingen op in tijd, energie en geld omdat je meer doet van wat in jouw bedrijf bewezen werkt.

Veel succes!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.