Coachartikel

Maak jezelf klaar voor de groei die komt

“Je moet eten voor de honger die komt!”, zei mijn moeder vroeger altijd.
Als we vroeg in de avond weg moesten voor een afspraak en we aten al om 4 uur ‘s middags zei ik als kind dat ik geen honger had. En dan had mijn moeder altijd dit antwoord.
Er zit een mooie les in voor ondernemers. Een uitnodiging om niet te handelen op basis van hoe je bedrijf er nu voor staat maar om te doen wat je helpt om het bedrijf te laten ontstaan waar je naar verlangt. 

Als ondernemers houden we soms te lang vast aan vertrouwde dingen.
We blijven werken met dezelfde samenwerkingspartners en systemen. Het werkt, het is functioneel en nieuwe wegen inslaan vraagt veel investering in tijd, energie en geld. Maar hoewel het wellicht comfortabel lijkt om de dingen te blijven doen zoals je nu doet, past dit misschien al lang niet meer bij wie jij vandaag bent. Of bij wie je gekozen hebt te willen zijn of waar je naar toe wilt groeien met jouw bedrijf. Stel jezelf daarom de vragen ‘Waar ben ik naar op weg met mijn bedrijf?’ En ‘ben ik nu de dingen aan het doen die passen bij dié ambities of groei?’ Veel ondernemers passen hun bedrijf pas aan als ze merken dat ze groeien of een nieuwe richting op zijn gegroeid. Dat is een beetje mosterd na de maaltijd. 

​Ondernemers die hard groeien, zorgen dat ze de groei vóór zijn.
Ze zorgen dat ze voorbereid zijn op de groei die komt zodat ze die groei mogelijk maken. Mijn bedrijf is hard gegroeid de afgelopen jaren. Dat komt doordat ik juist in de jaren daarvóór mezelf voorbereid en klaargestoomd heb voor mijn plannen.
Set yourself up for growth and success. Dat werd mijn mantra.

Mijn groeicurve
In 2009 begon ik al met een houtje-touwtje variant van een online loopbaancoachingprogramma. Ik gebruikte de technisch beperkte tools die er toen waren: e-mail autoresponders en beveiligde wordpress pagina’s. Later, in 2012, nam ik video’s op die ik onderdeel maakte van dit programma, zodat ik mijn kennis makkelijker met meer mensen tegelijk kon delen. In 2014 bouwde ik een online leeromgeving om ook mijn persoonlijke coachtrajecten minder arbeidsintensief te maken. Dit zodat klanten nu zelf de opdrachten konden opzoeken en ik ze niet meer hoefde toe te sturen. Toen ik in 2015 begon met mijn training ‘Bouw jouw droombedrijf, voor ondernemers’ verwachtte ik dat dat snel zou groeien. Daarom stapte ik over naar een slimmer en meer geavanceerd online betaal- en e-mailsysteem. In 2016 besloot ik om zelf te stoppen met loopbaancoaching en een team van loopbaancoaches te vragen om de loopbaantrajecten voor mijn bedrijf te doen. Op dat moment was mijn hele bedrijf al ingericht om dit mogelijk te maken. Mijn bedrijf en ik waren klaar voor deze mooie groeistap.

Welke groei wil jij maken? En wat mag je daarvoor veranderen?
Op het gebied van techniek
Als je net start met online verkopen kun je een eenvoudiger betaalsysteem gebruiken dan als je grote aantallen gebruikers in één keer tegelijk hebt. Als je net begint met het versturen van nieuwsbrieven, zal je namelijk nog niet zoveel extra functionaliteiten gebruiken dan als je aanbod verder uitgegroeid is en je meer gericht je mails wilt sturen en opvolgen.

De mensen met wie je je omringt
Als je net gestart bent of gaat starten, dan vind je herkenning bij andere starters en inspiratie bij meer ervaren ondernemers. Maar als je harder groeit of grotere ambities hebt dan sommige ondernemers in je huidige kring, is het tijd om ook nieuwe kringen te zoeken waarin jij je tegenwoordig beter thuis voelt. Er wordt per slot van rekening gezegd dat je net zoveel verdient als het gemiddelde van de 5 mensen waarmee je het meest omgaat. Nu gaat groei natuurlijk niet alleen om financiële groei, maar gun jezelf de groei door je te omringen met mensen aan wie je je kunt optrekken.

Tariefstelling
Als je voelt dat je nu te hard moet werken voor een te laag tarief of je merkt dat je nog niet met vertrouwen je tarieven kunt uitspreken of klanten het te duur vinden, wat wil je dan veranderen in jouw mindset over de waarde van wat jij biedt? En welk tarief voelt nu goed voor jou?

Aanbod en boodschap
Bied je nu de juiste dingen aan om met plezier te gaan of te blijven ondernemen? Stelt je huidige aanbod je in staat om te groeien naar waar je heen wilt? Vertel je nu nog het juiste verhaal, dat het meest echt is, het meest persoonlijk is? Bereik je met je huidige aanbod en boodschap écht de mensen waar je het meest energie van krijgt?

Waar wil jij naar toe met jouw bedrijf? En ben je nu jezelf en je bedrijf aan het voorbereiden op waar je écht wilt staan?

Beantwoord deze vragen voor jezelf en handel ernaar, je zult verbaasd zijn over het resultaat.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.