Coachartikel

Maak je argumenten zo specifiek mogelijk

Normaal doe ik meer in de begeleiding van sollicitanten, dan dat er mensen daadwerkelijk mensen bij mij solliciteren. Toch was het vorige maand weer eens zo ver. Ik mocht weer eens sollicitatiebrieven beoordelen en gesprekken afnemen die daadwerkelijk aan mij gericht waren. Ontzettend leuk en leerzaam. En daarnaast was er een openbaring die ik toch graag wil delen met jullie.

Om een lang verhaal kort te houden, de algemene argumentatie legde het faliekant af tegen de specifieke voorbeelden die sommige sollicitanten in het gesprekken gebruikten. Zo was er iemand die zijn sollicitatie voor een project bij mijn bureau beargumenteerde met ‘ik vind solliciteren en werken met mensen heel erg leuk.’ Dat kan, dat is allemaal helemaal waar. Maar erg warm werd ik er ook niet van. Dat is een beetje een ‘ik ben een mensen-mens’ argument.

Daarnaast had ik een sollicitante die iets dieper op de materie inging. Sterker nog, veel dieper. Zij haalde een van mijn columns aan en vertelde waarom ze op die bepaalde ‘case’ aansloeg en ook waarom. En ik, daaropvolgend, sloeg ook aan op haar aanpak van haar sollicitatie.

Allereerst geeft deze manier van solliciteren aan dat er tijd, moeite en energie in de sollicitatie is gestoken. De case stond op pagina drie, onderaan, in het submenu ‘media‘ van mijn website. Dus er was tijd gestoken in het vinden van het voorbeeld. Daarnaast gaf het blijk van een bepaalde visie rond het onderwerp waar de sollicitante op solliciteerde. En als laatste gaf het haar niveau aan. Door de diepte in te gaan en een mening te vormen geef je ook direct aan het je eigen niveau is.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat je je door het kiezen van een specifiek voorbeeld op veel verschillende manieren kan onderscheiden. Je kunt jezelf in de kijker spelen, je niveau aangeven en laten zien dat je er tijd en energie in hebt gestoken.

Wat ik hiermee wil zeggen: de wereld is vergeven van algemeen geblaat, doe er je voordeel mee en duik de diepte in.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.