Sponsored content
Sponsored content

Leren in een droom

Dat een klein dutje na het leren goed is voor het geheugen, was al bekend. Maar als je tijdens dat dutje ook nog eens droomt over wat je net geleerd hebt is dat nog beter.

Veel mensen denken dat onze dromen betekenisloos zijn. Maar dat zijn ze zeker niet altijd, blijkt uit onderzoek van de Harvard Medical School. In een groot onderzoek kregen honderd studenten de opdracht om de gangen van een doolhof uit hun hoofd te leren. De studenten werden vijf uren na het onderzoek op een willekeurig plek in het doolhof neergezet, met als opdracht de uitgang te vinden. En wat bleek? De proefpersonen die na het leren een dutje hadden gedaan, presteerden beter dan de rest van de groep. Maar het best presteerden de deelnemers die niet alleen hadden geslapen, maar ook nog eens hadden gedroomd over het doolhof.

In de dromen proberen de hersenen om het geleerde te koppelen aan andere informatie. Dromen zijn dus niet de oorzaak van het betere geheugen; ze zijn een teken dat onbewuste delen van het brein hard aan het werk zijn om het geleerde te verwerken. Dus als je gedroomd hebt over iets wat je hebt gelezen of gehoord, kan je er dus gerust op zijn dat deze informatie daadwerkelijk in je geheugen is opgenomen.

De beste manier om dit te bereiken is door voordat je gaat slapen in gedachten de stof te doorlopen. Dat hoeft overigens niet heel lang, 20 seconden schijnt voldoende te zijn.

Tips

  • Doe een klein dutje nadat je iets hebt geleerd
  • Denk voordat je gaat slapen aan de materie die je wilt leren

Meer weten? Op 30 september geeft Mark Tigchelaar samen met David Allen een masterclass waarin je alles ontdekt over het verbeteren van je productiviteit, digitaal snellezen, het verhogen van je concentratie en het verbeteren van je geheugen.

Over Mark Tichelaar (@Mark_Tigchelaar)

Mark (1984) studeerde neuropsychologie, is breinexpert en directeur van UseClark. Al ruim 12 jaar helpt UseClark overheden, organisaties en onderwijsinstellingen om hun productiviteit te verhogen, door effectief gebruik te maken van de mogelijkheden van de hersenen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en wordt in 16 landen gebruikt. Inmiddels heeft Mark meer dan 100.000 mensen mogen opleiden in de methoden om meer uit het brein te halen. Hij is daarnaast betrokken bij verschillende TV programma’s over de hersenen en is auteur van 4 boeken. Deze zijn vertaald in 6 talen.