Coachartikel

Laat weten wie je zelf bent en krijg die baan

Je bent op zoek naar een baan die beter bij je past, en dan zie je eindelijk die vacature. Je weet het: dit is ‘m, die baan waar je al die tijd op hebt gewacht. Het lijkt wel of de vacature voor jou geschreven is: alles wat jij ooit hebt gedaan, alles wat jij graag doet, komt samen en wordt hier gevraagd. Je bent blij verrast want je wordt uitgenodigd voor het gesprek, yes! En dan slaan de zenuwen toe.

Want hoewel jij heel goed weet dat jij geschikt, nee geknipt bent, voor deze baan, moet je dat nog wel even overbrengen. En dat is zo makkelijk nog niet. Want je houdt niet van opscheppen, en je deed het nooit alleen en hoe moet je dat nu goed onder woorden brengen?

Begin niet met wat je doet
Wat bijna iedereen doet, als zij gevraagd wordt zich te introduceren, is te beginnen te vertellen met wat zij doet. Maar als je het goed doet, vertel je niet wat je doet maar start je met waarom je het doet.

Apple, het computer merk, is daarmee groot geworden. In plaats van: ‘wij hebben een computer die gebruikersvriendelijk is’, kozen zij voor de een andere aanpak. ‘Wij houden ervan om de status quo te veranderen en zaken anders te benaderen. Wij doen dit door het produceren van computers met een mooi design die ook gebruikersvriendelijk zijn’. Je aandacht is gewekt niet? En dat is precies de bedoeling. Als jij jezelf even vergelijkt met een merk (brand), dan is het dus zaak ook jouw introductie te veranderen, zodat interesse wordt gewekt.

Zorg voor een introductie die vraagt om meer
Maar jouw introductie moet meer elementen omvatten om duidelijk te maken, waarom deze organisatie jou moet hebben voor deze functie. Een goede introductie of beter gezegd personal brand statement, geeft duidelijk aan welke waarde jij biedt.

Dat doe je door de volgende elementen op te nemen in jouw “pitch’:

  • Waarom je doet wat je doet?
  • Wat is jouw toegevoegde waarde?
  • Wat onderscheidt jou?
  • Voor wie ben jij er?
  • Welk resultaat beloof jij?
  • Opvallen door jezelf te zijn
    Het mooie is dat jij als je deze punten voorbereid en doorneemt, dat je dan volledig jezelf kunt zijn in dat gesprek. Je hoeft je niet mooier voor te doen of bijzondere zinnen uit je hoofd te leren. Je benoemt die elementen die jou uniek maken, en daarmee laat jij duidelijk jouw waarde zien. Het is belangrijk dat je alle genoemde elementen behandelt en dat je dit doet op een manier die bij jou past. Soms kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van een metafoor, zodat jouw verhaal nog beter blijft hangen.

    Zo heb ik ooit een financiële administrateur zichzelf horen omschrijven als de bh van de onderneming: “Ik hou alles bij elkaar, zorg dat alles recht blijft en door mij kunnen we beter omgaan met schokken”. Niet direct het beeld dat ik zelf zou gebruiken (ik ben een beeld denker) maar wel een die na al die tijd nog is blijven hangen (spreekwoordelijk dan). Dat is immers wat jij ook wilt, opvallen door jezelf te zijn.

    Over Yvonne Dam
    De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.