Coachartikel

Kijk omhoog als de groei van je bedrijf stagneert

Heb je soms het gevoel dat je met je bedrijf op een plateau gekomen bent? Dat je groei stagneert? Dan is het tijd om jezelf een belangrijke opdracht te geven om je bedrijf verder te kunnen laten groeien.

Toen je startte met je bedrijf maakte je vrijwel alle beslissingen alleen en naast het doen van je inhoudelijke werk, was je administrateur, facilitair manager, hoofd marketing en verkoopleider tegelijk. Nu je verder gegroeid bent, is ook jouw rol veranderd. Als je groeit ga je dingen loslaten die je voorheen zelf deed. Daarnaast zie ik telkens bij ondernemers die groeien dat hun rol ook op een ander punt verandert: je hebt voor jouw vakgebied en bedrijf inmiddels uitgevogeld wat werkt en niet werkt. Je bedrijf is goed van de grond gekomen, je kent inmiddels een mooie klantenkring. Van de startend ondernemer die alles mocht ontdekken en zich daarin lang niet altijd zeker van zijn zaak voelde, voel je je inmiddels stevig in het zadel. Je hebt controle over je bedrijf gekregen. Je zit achter het stuur en weet wat je moet doen om dit bedrijf goed te laten draaien.

Je rol is gegroeid van bouwer naar beheerder, als je het zo zou willen noemen. En dat is precies waar het voor veel ondernemers dan begint te wringen. Het kan heel goed zijn dat je op een punt bent waarop je bedrijf al langere tijd ongeveer dezelfde resultaten bereikt. Jij kunt als ondernemer dan het gevoel hebben dat je stilstaat of stagneert. Een typische ondernemer herkent zich in een sterke behoefte aan dynamiek. Je houdt er waarschijnlijk meer van nieuwe dingen op te zetten, dan om de tent draaiende te houden en streeft naar groei en ontwikkeling.

Ik zie twee soorten ondernemers in mijn omgeving: ondernemers die in deze stabiele fase blijven en genieten van de continuïteit en het werk dat zij doen. Een tweede groep ondernemers gaat zich vervelen en wil verder groeien, maar komt erachter dat naar de volgende fase groeien weer hetzelfde gevoel kan geven: een nieuwkomer zijn die alles moet ontdekken, zoals dat ook in de startersfase van je bedrijf kan voelen. Ondanks dat deze stabiele fase comfortabel voelt, zie ik dat het bij veel ondernemers een nieuw thema oproept: what’s next? En hoe kom ik daar?

Daar zie ik iets interessants gebeuren. Op zoek naar inspiratie voor hoe ze verder kunnen groeien, kijken ze naar hun collega’s en concurrenten. Wat doen zij? Ik geloof enorm in het modelleren van een persoon die voor jou een rolmodel kan zijn. Niet om te kopiëren wat een ander doet, wel om het wiel niet helemaal opnieuw zelf uit te moeten vinden. Voordat je de juiste persoon kunt vinden om je door te laten inspireren, mag je echter goed gaan zitten om jezelf een belangrijke opdracht te geven.
Wie je kiest heeft namelijk grote impact op wat jij zult doen en bereiken. De vraag is: wie wil jij zijn over een aantal jaren als je jezelf toestaat zo groot te denken als je eigenlijk wilt? Waar wil je met je bedrijf naar toe groeien? En wie mag jij zijn om als leider van dit bedrijf die groei mogelijk te maken?

In mijn omgeving zie ik dat de meeste ondernemers de fout maken om het te dicht bij huis te zoeken. Daarmee houden ze het te vertrouwd en veilig. Het lijkt zo logisch om te kijken naar wat alle anderen doen die je in de praktijk tegenkomt. Interessanter is het echter als je mag ontdekken wat degenen doen die verder zijn dan alle anderen. Mijn uitnodiging aan jou is daarom om niet om je heen te kijken, maar omhoog!

Wie is er echt een flink aantal stappen verder dan jij? Net zoals jouw rol drastisch veranderde toen je van starter naar beheerder groeide, zo zal je rol ook drastisch veranderen als je werkelijk doorgroeit naar de leider van je bedrijf. Of het nu gaat over wat jij doet in jouw rol of hoe je jouw business model gaat veranderen om groter te groeien, het loont om dat te baseren op voorbeelden die significant verder zijn dan jouw bedrijf. Zoek dus leiders uit om te modelleren. Denk groter! Alleen dan zul je wezenlijk andere dingen gaan doen die ook zorgen voor wezenlijk andere resultaten dan je nu bereikt. Groei kan spannend zijn en dat is ook precies de bedoeling. Als je in deze fase wilt doorgroeien zul je uit je vertrouwde comfortzone moeten komen om rigoureuzer nieuwe dingen te doen dan je altijd gedaan hebt.

Ik wens je dat je een mooi rolmodel kunt vinden door wie jij je kunt laten inspireren of zelfs begeleiden!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.