Coachartikel

Jouw droombaan: je weet wat je wilt, maar je komt er niet tussen (of je moet wel heel veel inleveren)

Doe een behoefteanalyse en vergroot je opties

Je weet misschien al heel lang wat je wilde worden, fotograaf, coach of journalist. De baan die je nu hebt, is niet jouw ideaal. Als je het maar echt wilt, gaat het lukken, toch? De waarheid is dat veel mensen helemaal hun ideale baan niet zullen bereiken, gewoonweg doordat te veel mensen hetzelfde willen. Maak je het jezelf niet te moeilijk door je doel zo smal te formuleren? Is het wel zo dat je datgene waarnaar jij op zoek bent alleen kunt vinden in die ene baan?

Wachten op die ene grote liefde of verder kijken?
Misschien is het goed de vergelijking te trekken met de liefde. Stel: je bent verliefd op iemand die jou niet ziet staan. Je probeert van alles, maar, misschien omdat die ander populair is bij veel meer mensen, word je maar niet echt opgemerkt. Je kunt blijven hunkeren naar de liefde van die ene persoon, maar je kunt ook onderzoeken wat je nu precies aantrekt in hem of haar. Misschien is het de speelsheid, de eerlijkheid, het idee dat je met hem of haar een spannend leven kunt leiden.

We maken de vertaalslag terug naar werk: misschien wil jij journalist of musicus worden of je hebt je zinnen gezet op een baan in de theaterwereld of in een museum, dan is de kans dat je een baan op niveau vindt niet zo groot. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer banen waarbij op dit moment het aanbod (veel) groter is dan de vraag. Niet fijn, ook al omdat dat niet alleen betekent dat de toegang lastig is, maar ook dat de arbeidsvoorwaarden vaak slecht zijn en de doorgroei lastig is. Kortom, het loont de moeite om jouw droom nader te onderzoeken.

Je wilt journalist worden. Maar waar gaat het jou nu echt om?
De baan die je zo aantrekt, komt tegemoet aan bepaald behoeftes die je hebt. Maar welke zijn dat eigenlijk? En welke opties heb je dan nog meer?

Stel: je wilt journalist worden omdat je je graag verdiept in maatschappelijk relevante thema’s en houdt van schrijven. Binnen de schrijvende pers zijn er weinig banen, maar misschien kun je datgene waarnaar jij op zoek bent ook wel vinden in een beleidsfunctie bij de overheid of op de afdeling strategie bij een investeringsmaatschappij of een zorgverzekeraar.

Je eigen werk-behoeften analyse
Doe een behoefte analyse. Maak eens een top-5 van de onderstaande behoeften en laat dat eens een tijdje bezinken. Denk eens na aan de hand van momenten waarop je echt blij was met wat je aan het doen was, of het klopt. Voel waar je warm van wordt en wat je rustig kunt wegstrepen, omdat daar de kern voor jou niet ligt.
Waar gaat het jou nu vooral om?

1) Ondernemerschap: je vindt het leuk om te speuren naar kansen, oplossingen te zien voor problemen die mensen ondervinden en daar een product bij te bedenken, handig te zijn, zakelijk succes te boeken.
2) Geld verdienen: je wilt graag je financiële positie te verbeteren, geld te hebben om zaken aan te schaffen die je wilt hebben of om mooie ervaringen op te doen, je eigen broek kunnen ophouden.
3) Schoonheid ervaren: je houdt ervan met mooie dingen bezig te zijn: beeldende kunst, architectuur, mode, sieraden, gedichten.
4) Creativiteit: je houdt ervan na te denken over zaken en met originele oplossingen te komen, zaken mooie of beter te maken.
5) Begrijpen en jezelf ontwikkelen: je vindt het leuk je in zaken te verdiepen, alles te weten over een bepaald onderwerp of juist jezelf heel breed te ontwikkelen.
6) Uitdrukken: je wilt anderen graag meenemen in jouw gevoel of ervaring, hen raken, je eigen ideeën aanscherpen in discussies.
7) Technologie: je bent gefascineerd door bepaalde innovaties, door hoe technologie werkt
8) Anderen helpen: je wilt anderen helpen hun problemen te helpen oplossen, echt iets betekenen voor anderen, troost bieden, mensen een goede klantervaring bieden, anderen faciliteren.
9) Leiding geven: je wilt graag je ideeën in de praktijk brengen, zaken tot stand laten komen, anderen motiveren op hun best te zijn en hun aandeel te leveren.
10) Les geven: je wilt graag anderen helpen zich te ontwikkelen, zaken begrijpelijk maken, mensen boeien.
11) Onafhankelijkheid: je wilt graag je eigen ideeën volgen, je niet teveel voegen naar een manager of een systeem, van niemand afhankelijk zijn, autonoom zijn in je mening.
12) Orde: je houdt ervan structuur te brengen in zaken, te werken aan efficiency en betrouwbaarheid van systemen, overzicht te scheppen.
13) Natuur: je houdt ervan buiten te zijn en/of te helpen te natuur te behouden,
14) Bewegen: je wilt in beweging zijn, niet achter een bureau zitten, naar buiten kunnen, je lichaam gebruiken, moe worden.
15) Variatie en avontuur: je houdt van veel afwisseling en dynamiek, geen dag hetzelfde, nieuwe dingen zien, spanning ervaren.
16) Maatschappelijk nuttig zijn: je wilt het gevoel hebben dat je iets doet wat echt nuttig is, de wereld beter maakt.
17) Ergens bij horen: je wilt graag in een team werken, plezier hebben met collega’s, betrokkenheid en lol ervaren.

Misschien mis je nog elementen. Voeg die dan toe, maar probeer ook echt voor jezelf een volgorde van belangrijkheid te vinden. Probeer niet compleet te zijn. Net als werkgevers soms zoeken naar ‘het schaap met de vijf poten’, kun jij ook teveel uit een functie willen halen.

Denk ook nog eens aan een hobby
Als je te veel zaken echt belangrijk vindt, denk dan ook eens na of het wel allemaal onderdeel moet zijn van je baan. Misschien kun je vrijwilligerswerk doen (en help je bij Vluchtelingenwerk mensen aan een baan, waardoor dat aspect van maatschappelijk relevantie in je baan minder belangrijk wordt. Of sluit je je aan bij een amateur-theatergezelschap omdat je vond dat er nog wel iets beweeglijkheid en gekkigheid in het leven mag zijn. Beide voorbeelden zijn uit het leven gegrepen (mijn leven om precies te zijn), ik heb ook echt ervaren dat het helpt om je criteria qua werk realistischer te kunnen maken.

Een onderzoek naar behoeften en mogelijkheden is nooit compleet. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen, dat het soms onbegonnen werk lijkt. Je moet ook zicht hebben op je kwaliteiten, op hoe aantrekkelijk jij bent voor bepaalde banen. Maar toch, goed zicht hebben op je verlangens en leren breder te denken helpt je om niet te laag te vliegen. En als je dan toch, misschien in de kerstvakantie, bezig bent met wat zelfonderzoek, is het ook goed nog eens te kijken naar je bagage: wat heb jij een werkgever te bieden. Misschien dat dit artikel je erbij kan helpen. .
De combinatie van zicht op je behoeften en zicht op het product dat jij bent op de arbeidsmarkt, helpt je in de goede richting te sturen en met plezier en succes te werken.

Dit artikel is (los) gebaseerd op “een baan om van te houden ’van The School of Life.

Over Ester de Bruine (@esterdebruine)
Ester (1961) studeerde Onderwijskunde en Arbeids- & Organisatiepsychologie. Ze werkte als hr-professional, docent aan de Hogeschool, consultant en ze startte een businessunit voor vrouwen en hun loopbaan. In 2012 richtte zij de Loopbaanonderhoudsgroep op, met als doel om werknemers te helpen beter voor hun eigen onderhoud te zorgen. En om werkgevers dat te laten faciliteren: Duurzame Inzetbaarheid 2.0. Ook schreef zij diverse boeken om mensen te helpen bij het vinden van hun pad op de arbeidsmarkt.