Coachartikel

Jij schrijft niet nog zo’n ouderwets CV, toch?

The good old CV: hij bestaat nog! Ondanks dat nieuwe manieren van solliciteren zoals videosollicitaties of direct solliciteren via LinkedIn de hoognodige vernieuwing in sollicitatieland brengen, is het versturen van je CV en een motivatie nog altijd de manier om te solliciteren. En net zoals het altijd al was, is een goed Curriculum Vitae schrijven geen eenvoudige klus. Want wat moet er nu wel en niet in staan? Zijn er officiële regels? En wat vinden recruiters eigenlijk van een CV met een bijzondere, creatieve opmaak?

Dan moet je nog bedenken wat je ook alweer allemaal gedaan hebt al die jaren en dat zo beknopt en overtuigend mogelijk beschrijven in de geadviseerde “maximaal 2 A4’tjes”. Door al deze vragen merken wij dat onze loopbaancoaching-klanten vaak blijven staren naar de knipperende cursor op hun scherm als ze hun CV willen schrijven.

De arbeidsmarkt is voortdurend in beweging. Er is maar één belangrijk inzicht dat je echt moet hebben om een goed CV te schrijven: jij bent het aanbod en niet de vraag. Verkoop je ervaring, kennis en kunde zoals een bedrijf of ondernemer zijn aanbod verkoopt. Wat doet een ondernemer of bedrijf? Die schrijft een heldere waardepropositie: dit is hoe mijn product jouw probleem oplost en met dit resultaat. Wil jij een goed CV schrijven? Maak dan een Personal Branding CV!

Hoe je dat doet, deel ik in dit blog door je uit te leggen wat het verschil is tussen een CV oude stijl en een Personal Branding CV, waarmee je uiteindelijk je gewenste baan of opdracht kunt bemachtigen.

1. Het oude CV laat je werkervaring zien, een Personal Branding CV laat JOU zien
Dit verschil lijkt klein, maar is levensgroot. Het enige doel van jouw CV is dat mensen geprikkeld worden om je uit te nodigen. Je wilt geen inwisselbaar CV neerleggen. Je wilt een CV schrijven dat onmiskenbaar bij jou hoort. In de praktijk blijkt dat echt niet eenvoudig. Het helpt als je bewust kiest voor je eigen woorden. Dus laat wollige containerbegrippen weg en vertel maar gewoon wat je gedaan hebt. Hoe helderder, hoe makkelijker de recruiter jou “aan het werk kan zien”. Want dát is wat hij wil.
Hij wil een beeld krijgen bij wie je bent, wat je doet, hoe je dat doet en met welk resultaat. Hoe levendiger en beeldender jij vertelt, hoe duidelijker dit beeld voor de recruiter wordt. Als je jouw eigen woorden slim combineert met zoekwoorden of relevante termen uit de vacaturetekst of je vakgebied, zorg je voor een goede aansluiting op het gewenste profiel, maar laat je toch duidelijk jezelf zien.

2. Het oude CV vertelt de lezer wat je gedaan hebt, een Personal Branding CV vertelt wat je kunt komen brengen
Het klinkt logisch om bij het schrijven op te sommen wat je gedaan hebt in eerdere banen. Toch is dat naar mijn idee niet wat je moet doen! In je werkervaring liggen waardevolle bewijzen verscholen waarmee je duidelijk kunt maken waarom je geknipt bent voor de functie waarop je reageert. Kijk op die manier naar je ervaring! Vragen die je jezelf hierbij moet stellen zijn:
- Wat moet je doen in de functie die je ambieert?
- Hoe blijkt uit wat je in eerdere functies gedaan hebt, dat je dit voor elkaar krijgt
Schrijf dus vooral relevante werkervaring op en leg daarin de link naar hoe die bijdraagt aan de taak die er voor je ligt bij je (hopelijk) nieuwe werkgever. Dit betekent ook dat je zelf mag kiezen hoe je jouw eerdere baan noemt en omschrijft.
Dat klinkt voor mij heel logisch, maar ik merk dat veel mensen hiervan opkijken. Daarom zeg ik het graag nog eens: je hoeft niet de functienaam te gebruiken die officieel in je contract staat. Kies een functietitel die zo goed mogelijk dekt wat je daadwerkelijk gedaan hebt! Ik werkte een aantal jaren als HR-officer, terwijl in mijn functieomschrijving de rol stond beschreven als Personal Assistant to HR Director wat puur een budget kwestie was binnen de afdeling. Wat denk je dat ik voor deze baan op mijn CV gezet heb? Precies! Zo mag jij het ook doen.

3. Het oude CV voldoet aan de “regels”, een Personal Branding CV valt op door eigenheid
Leg je CV voor aan 10 mensen en je krijgt 10 meningen. Recruiters zijn net mensen. Vaak zie ik werkzoekenden worstelen met wat dan de beste versie van een CV is. Dat antwoord is heel simpel: de versie die het best bij jou past! Kies je lay-out, foto, lettertype, stijl en kleuren op basis van wie jij bent. Verdiep je in de kleurenleer om te kijken welke kleur het beste overbrengt waar jij voor staat. Zolang je zorgt dat je CV goed lees- en scanbaar blijft, kun je hem zo vormgeven als je wilt. Wat niet werkt is een hip en creatief CV gebruiken omdat je denkt dat dat tegenwoordig de standaard is, terwijl het niet bij jou, je vakgebied of de functie past. Dus kies voor een stijl die jouw persoonlijkheid weergeeft. Dan wordt het óf enorm gewaardeerd en vindt de recruiter het geweldig, óf hij vindt het helemaal niks. En dat is precies wat je wilt. Je wilt tenslotte terecht komen op een plek die bij je past, toch?

4. Het oude CV geeft veel informatie, een Personal Branding CV geeft de relevante informatie voor de functie
Veel CV’s beginnen nog met het lijstje naam, adres, woonplaats, rijbewijs, nationaliteit, burgerlijke staat etc. Skip dit lijstje! Het neemt zó ruim een kwart van je pagina in terwijl het meestal geen relevante informatie is voor de functie waarop je reageert. Plek die je kwijt bent en juist hard nodig hebt om te laten zien wat je te bieden hebt!
Maak een header of footer met je contactgegevens en gebruik het eerste deel van de pagina voor een persoonlijk profiel. Lees voor het schrijven van een goed profiel mijn 3-delige blogserie over het schrijven van een goede elevator pitch eens.

In je persoonlijk profiel laat je zien wat jouw persoonlijke talenten zijn en hoe je die inzet en met welk resultaat. Zorg verder dat je hele CV een duidelijke rode draad laat zien. Alles wat je over jezelf zegt moet in relatie staan tot de baan die je ambieert. Neem de lezer mee in je ervaring, kennis, kunde en persoonlijkheid. Op zo’n manier dat hij een duidelijk profiel en beeld van je krijgt, dat past binnen het profiel dat hij zoekt. Als je voor dat laatste de inhoud van je CV erg moet omgooien of aanvullen, kun je je afvragen of je wel solliciteert op een functie die voldoende bij je past.

Succes!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.