Sponsored content
Sponsored content

Jezelf verkopen is helemaal zo makkelijk nog niet, leerde Holland’s Next Top Model ons

Ik ben nu begin dertig en heb letterlijk en figuurlijk ruim tien jaar mijn eigen boontjes moeten doppen. Nu woon ik een jaar of twee alweer samen. Ik geniet er oprecht met volle teugen van. Zie kanten van het leven die ik hiervoor nog niet kende; zie gangpaden in de Albert Heijn waarvan ik hiervoor het bestaan nog niet wist. Ik leer nu hoe je groenten moet koken enzo. Maar buiten eindelijk normaal kunnen koken om, bracht het samenwonen mij nog veel meer.

Zo zie ik tv-programma’s die nieuw voor me zijn. Neem nu ‘Holland’s Next Top Model’. De wedstrijd waarin een aantal schone dames strijden om een felbegeerd contract bij een modellenbureau. Prima televisie voor op de achtergrond, helemaal niets mis mee. En ik leerde er ook nog iets van.

Iedere aflevering moeten de dames een aantal opdrachten doen. De zwakste schakel valt af. Een aantal weken geleden moesten de modellen in spé zichzelf verkopen aan een driekoppige jury bestaande uit vertegenwoordigers van high-end fashion merken. Oftewel, mensen uit het vak die werken voor kneiterdure kledingmerken.

En wat schetste mijn verbazing? Er was niet eens één deelnemer die wist met welk merk zij zichzelf zou identificeren. Een dame kwam met ‘H&M ’ op de proppen en de anderen hadden gewoon geen antwoord. Nu weet ik ook wel dat dit programma geen verkoopwedstrijd is. En dat we hier ook weer niet te hard over moeten oordelen. Maar een sterker staaltje ‘geen jota van verkopen snappen’ heb ik zelden gezien. Deze dames hadden echt geen flauw benul hoe zij zichzelf aan deze jury moesten verkopen.

Nadat ik me weer naast mijn vriendin op de bank zetelde vroeg ik mij af of die deelnemers niet representatief zijn voor ‘de verkopende Nederlander’ in het algeheel. En dan nadrukkelijk binnen het sollicitatieproces. Want dat solliciteren is zegmaar best mijn dingetje. En hoe meer mensen ik spreek, zowel werkgevers, werknemers als sollicitanten, des te meer begin ik mij te realiseren dat een heel groot gedeelte van solliciterend Nederland ook geen ene jota van verkopen snapt.

Dus dwing jezelf eens om op die denkbeeldige stip te gaan staan. Recht voor de driekoppige jury van jouw droombaan. En vertel eens waarom zij jou zouden moeten aannemen, en niet die honderd tegenstrevers. Ik geef je drie seconden.

1, 2, 3… vertel het maar!

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.