Sponsored content
Sponsored content
ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK

Je werkethiek heb je vast van je ouders

Ben je blij als je om 17.00 uur naar huis mag en is je baan vooral een manier om geld te verdienen? Of staat een carrière gelijk aan zelfontplooiing en werk je thuis graag ook nog even door?

De kans is groot dat je hier net zo over denkt als je ouders. Onderzoek aan de Universiteit van Michigan laat zien dat je ouders van grote invloed zijn op je werkethiek. Ze zijn invloedrijker dan religie, je baan of je persoonlijkheid. In een interview op de website Learnvest vertellen de onderzoekers Wayne Baker en Kathryn Dekas, waar je motivatie vandaan komt.

Baker legt uit welke invloed je ouders hebben op jouw werkethiek.

“Kinderen leren door observeren en praten. Als ouders thuis veel praten over de bevrediging die ze krijgen van hun werk, dan is de kans groter dat hun kinderen hun werk later op dezelfde manier ervaren. Als ouders klagend thuiskomen en benadrukken dat ze niet kunnen wachten tot het pensioen, dan ervaren hun kinderen later hun baan waarschijnlijk als een last.”

Hoe sterker de band tussen ouders en kind, hoe groter de invloed is. Als een kind een betere band heeft met zijn moeder, is de kans groter dat hij haar werkethiek ‘erft’. Als de relatie met beide ouders even sterk is, zal hij waarschijnlijk de werkethiek van beide ouders overnemen.

Een baan, een carrière of een roeping?
Baker en Dekas onderscheiden in hun onderzoek drie vormen van werkethiek: mensen benaderen werk als een baan, een carrière of als een roeping. De mensen met een ‘baan-oriëntatie’ werken voor het geld. Ze krijgen het werk gedaan maar zijn niet echt betrokken. Iemand die vooral gericht is op zijn eigen carrière is gefocust op zijn loopbaan. Tot slot benoemen de onderzoekers de mensen die werk beschouwen als roeping. Ze willen vooral iets goeds bereiken.

Deze vormen hoeven elkaar niet niet uit te sluiten. Veel mensen herkennen zich in een combinatie. Dekas is stellig in het interview: “Wij vellen geen oordeel. Elk type heeft zijn voordeel.”

Verschillen per sector
Per sector zijn er wel degelijk verschillen te vinden. Zo zegt Baker dat het lastig is om aan de universiteit iemand te vinden die een MBA doet en tegelijk het werk vooral beschouwt als baan.

“De meeste MBA studenten hebbben een sterke focus op hun carrière die sterk is ingegeven door het idee van een roeping. De meesten die terug naar school gaan zien hun opleiding vaak als een manier om vooruit te komen.”

Maar in sommige sectoren zie je volgens Baker alle types. Zo zal de ene leraar zijn werk vooral zien als baan terwijl de andere docent het onderwijzen ervaart als een roeping.