Coachartikel

Is wat je wilt vertellen ook wat je wilt bereiken?

Prima titel, lekker cryptisch ook! Afgelopen maand zat ik met een uitmuntende marketeer te tafelen. Nou ja, tafelen. Borrelen, of zeg maar gerust zuipen.

Toch zijn dat in de regel wel de beste avonden, met de mooiste discussies. Soms gaat het dan over werk. Over hoe marketing en solliciteren elkaar raken. Hoe alles draait om verkopen. Verhalen vertellen. En doelen stellen. Na een fikse sloot bier kwamen we tot de conclusie dat wat je wilt vertellen ook in de lijn moet liggen met wat je wilt bereiken. Dat gaat op voor marketeers, en voor sollicitanten.

Dat verdient misschien enige uitleg. Ik roep namelijk altijd dat je voor je sollicitatiegesprek duidelijk moet hebben wat je wilt gaan vertellen. Alleen wat de betreffende marketeer mij weer eens onder de neus wreef: wat je wilt vertellen is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Of het verhaal dat je vertelt ook succesvol is, ligt namelijk ook aan de vraag van de klant. Waar zit zijn of haar pijn? Waar zijn zij naar op zoek?

En daar had ze natuurlijk ook gelijk in. Laten we niet vergeten dat iedere vacature een probleem is in de organisatie van de betreffende werkgever. Het gaat op die plek niet goed, ze zoeken een betere, ze zoeken uitbreiding. Er is een probleem en ze zoeken een oplossing. Daarom is het van belang dat je je verhaal enigszins afstemt op het probleem. Jij bent daar immers de oplossing voor.

Stem dus je verhaal af op die vacature, op dat probleem. Vertel je verhaal met dat probleem, en die oplossing, voor ogen. Dat is je doel, dus daar praat je naartoe. Je kunt over honderdduizend marketing successen vertellen, maar als je voor een accountancy job komt solliciteren gaat dat weinig uithalen.

Denk dus goed naar wat je wilt bereiken. Wat is jouw doel? Pas dan ga je nadenken wat je gaat vertellen. Dan ligt alles mooi in een lijn met elkaar.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.