Coachartikel

Integere marketing begint hier

Je bedrijf tot een succes maken vraagt van jou als ondernemer dat je volmondig ’ja’ zegt tegen alles wat dat vraagt.
‘Ja’ tegen zichtbaar zijn.
‘Ja’ tegen je uitspreken over waar je voor staat.
‘Ja’ tegen dingen doen die je nog nooit gedaan hebt of spannend vindt.
En met stip om één: ‘ja’ zeggen tegen marketing en sales.

Ik zie elke keer weer dat veel ondernemers een haat-liefde verhouding met marketing hebben. Ze begrijpen dat ze voor veel meer mensen een verschil mogen maken als ze meer marketing zouden doen. Maar al hun ideeën over wat marketing is, weerhoudt hen ervan. En dat is in mijn ogen niet de bedoeling. Ik geloof dat jij je bedrijf gestart bent om een verschil te maken. Je doet de mensen die jij kunt helpen echt tekort als je je verstopt en zij je niet kunnen vinden!

Wat ik zie, is dat er twee soorten marketing zijn
De eerste is marketing gebaseerd op angst. De angst om iets te missen. De angst om iets te verliezen. De angst om niet goed genoeg te zijn. De angst om het fout te doen. Dan doel ik op blogs over de 5 meest gemaakte fouten. De ‘je hele bedrijf zal instorten als je niet vandaag nog dit gaat doen’. Deze angst voorop zetten in je marketing voelt voor mij niet kloppend. Het venijnige is dat het werkt. Diep in ons mens zijn zit de angst geworteld iets te verliezen wat we hebben en daarmee dus de neiging alles aan te grijpen dat we kunnen om het te behouden. Dat is wat deze marketing zo effectief maakt. In mijn bedrijf kies ik ervoor een energie aan te bieden van vertrouwen, positiviteit en vreugde. Ik wil niemand aanspreken op angst of tekort.

Ik kies er bewust voor een tweede vorm van marketing te doen
Marketing vanuit liefde en overvloed.
Marketing die, zoals ik het zie, een veel hogere energie aanbiedt. De energie van ‘hier is het fijn’. Een vibe van ‘zo kan het ook en ook jij kunt hier naar toe groeien’.

In mijn ogen wil niemand horen wat hij fout doet
Niemand wil horen dat hij op weg is naar de afgrond. Niemand wil horen dat hij zus of zo moet doen om goed genoeg te zijn. Ik geloof dat we in een tijd leven waarin we ons willen omringen met liefde.
Met mensen die ons bevestiging geven. Die ons zien voor wie we zijn. Die ons waarderen. Die onze gevoelens en verlangens begrijpen en ons laten zien hoe we dat wat we wensen kunnen realiseren. Die ons laten zien en voelen wat er nog meer voor ons mogelijk is. Voel je wat er gebeurt als je alleen al deze regels leest?
Het is de meest krachtige marketing die er bestaat wat mij betreft!

Integere marketing begint met liefde
Integere marketing met liefde als uitgangspunt doen vraagt van jou dat je je standpunt over marketing opnieuw kadert.
Herkader wat je zegt als je praat over marketing: je hebt geen hekel aan marketing. Je vindt marketing niet stom of smerig. Je vindt de op angst gebaseerde marketing waarschijnlijk niet fijn of kloppend. Daarom zeg ik je graag: je hoeft geen marketing te doen op die manier. Echt niet. Als er één ding is waar ik vrijwel elke dag dankbaar voor ben is dat ik aan mezelf en mijn klanten en volgers mag laten zien dat het écht mogelijk is een succesvol bedrijf te bouwen zonder dat allemaal.

Het grootste cadeau dat ik mezelf jaren geleden heb gegeven is om mijn aversie tegen marketing recht aan te kijken. Zodat ik al mijn vooroordelen en aannames kon uitdagen. Toen ik eenmaal zag dat de meest passende marketing voor mij marketing op basis van liefde was, kon ik marketing echt omarmen en konden mijn bedrijven pas echt flink groeien.
Om echt een verschil te maken mag je meer marketing doen. Op jouw manier.
Integere marketing begint met liefde. Met overvloed die jij diep van binnen voelt.
Maak het tot je doel vanuit die energie je marketing te doen.
Daarmee wordt ‘marketing doen’ eigenlijk terug naar de basis gebracht wat mij betreft. De basis van liefde en positieve energie delen!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.