Coachartikel

Integere marketing begint hier

Of we willen of niet, als ondernemers zijn we per definitie marketeers. Hoe prachtig het aanbod ook is dat jij hebt gemaakt voor jouw klanten, je hebt pas werkelijk een impact gemaakt met jouw werk als je voor je klant een echte en blijvende verandering hebt bewerkstelligd. Met andere woorden: je werk heeft pas impact als je het weet te vermarkten en met klanten werkt.

Veel ondernemers voelen weerstand bij marketing. Ze voelen zich opdringerig, zijn bang voor kritiek of staan van nature liever niet op de voorgrond. De vele voorbeelden van marketingstrategieën waar ze zelf weerstand bij voelen maken hun afkeer van marketing alleen maar groter. Dat maakt dat ik veel ondernemers zie die iets prachtigs te bieden hebben, maar te onzichtbaar zijn en daardoor te weinig klanten bereiken.

Het mooie is dat ook de wereld van marketing aan het veranderen is. In een tijd waarin elk bedrijf via sociale media makkelijk grote groepen mensen bereikt, is het voor de markt makkelijker geworden om toegang te hebben tot veel meer verschillende aanbieders. Voorheen waren alleen die aanbieders zichtbaar die grote advertentiebudgetten beschikbaar hadden om het grote publiek te bereiken.
Deze verschuiving is de wereld van marketing aan het veranderen. Een van de belangrijkste verschuivingen is dat jij en ik als ondernemers nog meer aandacht mogen geven aan het scherp krijgen van onze ideale klant. Wanneer er veel meer aanbieders zichtbaar zijn, ziet ook je ideale klant door de bomen het bos niet meer. Het belang van een heldere boodschap, specifiek gericht op een hele concrete, kleine groep mensen, is nog nooit zo groot geweest. Richtte oude marketing zich op het bereiken van de grote massa, de nieuwe marketing gaat in essentie meer dan ooit over een specifieke oplossing voor een specifiek probleem die een hele concrete groep mensen wil oplossen.

Seth Godin deelt in zijn nieuwste boek This is marketing hoe we op een integere manier marketing kunnen doen in een tijd waarin traditionele agressieve marketingstrategieën niet meer lijken te werken. Hij benadrukt daarin ook het belang van het vinden van wat hij noemt de smallest viable market. De kleinste markt die groot genoeg is om je bedrijf op te kunnen bouwen. Dat voelt wellicht tegenstrijdig met de wens om je bedrijf groot te laten groeien. Ik vind het prachtig wat Godin hierover zegt. Hij zegt dat als je ervoor kiest om de grote massa te bereiken met je aanbod en boodschap, zeg je feitelijk tegen elke individuele persoon tot wie je praat “jij bent een van de velen in de massa, je bent de gemiddelde persoon in een groep.” En laten we eerlijk zijn: de basis van integere en persoonlijke marketing, wat zo onontbeerlijk is in deze tijd, gaat juist over het maken van persoonlijke verbindingen met de mensen en dat jouw ideale klanten zich gezien en gehoord voelen!

Wil je eerlijke marketing doen, begin dan met het vinden van jouw specifieke doelgroep. Hoe bepaal je deze groep?

Stel jezelf deze vragen:

  • Uitgaande van het probleem dat ik specifiek oplos, welke mensen hebben het meest last van dit probleem en willen dit nu oplossen?
  • Door welke mensen zou mijn werk gemist worden als ik het niet meer zou bieden?
  • Welke mensen bedanken me nu regelmatig dat ik mijn werk naar hen gebracht heb? Wat maakt hen specifiek tot wie zij zijn?

Richt vervolgens je marketing, boodschap en strategie volledig op deze groep. Als je je bedrijf wilt laten groeien op een integere manier in een markt die steeds drukker wordt, zul je moeten kiezen om alles te doen wat in je vermogen ligt om een hele kleine groep specifieke mensen te helpen. Met waardevolle gratis content, met het delen van kennis die zij dolgraag van jou ontvangen en met hen het gevoel geven dat in het oerwoud van aanbod, jij er precies voor hen en hen alleen bent.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.