Sponsored content
Sponsored content

Ik moet iemand ontslaan. Hoe pak ik dat aan?

Wat de reden ook is, het is sowieso geen pretje om iemand te moeten vertellen dat hij wordt ontslagen. Hoe pak je zo’n gesprek aan?

Bereid je goed voor
Het is belangrijk dat je van te voren goed weet wat je gaat zeggen. Wat is de reden van het ontslag? En hoe formuleer je die? Het maakt een slechte indruk als je tijdens het gesprek gaat zitten stamelen. Oefen desnoods voor de spiegel.

Breng het slechte nieuws zo snel mogelijk
Ga er niet omheen zitten draaien, begin dus niet met kletspraatjes of vragen als ‘hoe gaat het?’ Maak meteen duidelijk wat de reden van het gesprek is. Dit betekent niet dat je meteen in de eerste zin moet zeggen dat iemand ontslagen is. Je kunt bijvoorbeeld ter inleiding zeggen: ‘Ik heb deze afspraak met je ingepland omdat ik vervelend nieuws voor je heb.’ Op deze manier kun je de werknemer toch nog een klein beetje voorbereiden. Vervolgens vertel je dat hij is ontslagen.

Laat de boodschap bezinken
Overspoel de werknemer niet met verhalen, hij heeft waarschijnlijk even de tijd nodig om tot zich te laten doordringen dat hij geen baan meer heeft. Laat even een stilte vallen, en peil of de boodschap aankomt.

Noem kort en concreet de reden van het ontslag
Wees hierin eerlijk, maar hou het kort. Een waslijst aan minpunten van de werknemer is niet de bedoeling. Hou het bij één tot drie heldere argumenten, verwijs hierbij indien mogelijk naar functioneringsgesprekken.

Luister naar de werknemer
Het zou kunnen dat de werknemer emotioneel reageert of in de verdediging schiet en je beslissing gaat aanvechten. Hoor hem aan. Probeer er niet tegenin te gaan: je wil nu geen welles-nietes. Het is vooral de bedoeling dat hij stoom bij je kan afblazen.

Toon begrip, maar ga je niet verontschuldigen
Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar je kunt je wel voorstellen dat het niet leuk is voor hem. Je kunt dit af en toe laten merken door iets te zeggen als: ‘Ik begrijp dat dit heel vervelend voor je is.’ Ga je echter niet verontschuldigen: je besluit staat vast, en er is niets aan te doen. Als jij of de organisatie vindt dat dit ontslag de beste keuze is, heb je immers ook geen spijt.

Afronding
Bespreek wat er na het gesprek gaat gebeuren. Hoe lang blijft de werknemer nog aan? Wie vertelt het de collega’s? Wat moet er nog meer gebeuren? Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken.