Coachartikel

Ik ben altijd op zoek naar het verhaal achter de foto

Mensen gaan op de foto met mijn boek. En dat vind ik tof, echt heel erg tof. Eigenlijk weet ik niet zo goed hoe het zo is gekomen, maar ze doen het. Het is een soort 3 op Reis, maar dan met een boek, shirts en stickers. En ik vind het te gek.

Het begon met het boek. Elitepauper in Las Vegas, Elitepauper in de Nevada Desert met een berg lege flessen naast zich. En vervolgens ging het maar door. Barcelona, Griekenland, Antwerpen en Zandvoort. Vervolgens kwamen de t-shirts. Tenerife, Elst, Almelo, Kroatië en op festivals, veel festivals.

Dat vind ik als zowel oprichter en als superhandige marketeer (want ik plaats alles door en krijg er ongelofelijk veel likes mee) natuurlijk geweldig. Het stemt me trots dat mensen met het merk op de foto gaan en het echt dragen als een soort ‘badge of honour’. Maar het allerleukste vind ik het verhaal achter de foto.

Kijk hier eens. Dit is de foto van de Nevada Desert met Elitepauper, en flessen. Best veel lege flessen. En een tuinstoel. Mocht je het boek nog niet gelezen hebben (doe dat dan snel), er wordt flink wat alcohol genuttigd in het boek. De foto vind ik fantastisch, maar wat is het verhaal erachter? Hoe komt het tot stand?

Ik zie dat dan helemaal voor me. ‘Schat, is die fles wijn al leeg?’ Ze knikt lief. ‘Heb je dat boek al uit? Ik wil het ook lezen.’ Hij knikt. ‘Ja, is goed. Maar we gaan even een foto maken.’ Ondertussen worden alle lege flesjes verzameld en de tuinstoel in de juiste richting gezet. ‘Hou dat boek even iets meer naar links.’ Klik! Dat gaat bijvoorbeeld ook op voor deze foto. Nou ja, eigenlijk voor allemaal. Het eindproduct is geweldig, maar de stappen ernaartoe. Die vind ik nog interessanter.

En zo gaat het ook bij de sollicitatiegesprekken die ik voer, of de kandidaten die ik coach. Echt heel tof dat je de sales met twintig procent hebt weten te doen stijgen, maar hoe heb je dat gedaan? Wat waren de stappen in dat proces en waarom heb je die genomen? Als we andere mensen van ons kunnen willen overtuigen, dan focussen we vaak te snel op het eindresultaat. Terwijl het verhaal achter de foto, vaak een stuk overtuigender is.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coachingspraktijk geeft hij individuele loopbaancoaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek Zou jij jezelf aannemen? Daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.