Sponsored content
Sponsored content

Houd jij met een handjevol collega’s de boel draaiende?

Het “komkommertijdgevoel” gaat lang niet op alle afdelingen op. Als veel collega’s weg zijn en al het werk moet doorgaan, zoals normaal, kan het behoorlijk aanpoten zijn. Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan… ik heb het zo druk! Herken je dat gevoel? 

Je kunt iets eenvoudigs doen dat direct zorgt voor meer rust in de hectiek. Het blijkt namelijk dat mensen die vinden dat ze het te druk hebben en dit ook met enige regelmaat hardop uitspreken, letterlijk meer druk ervaren dan vóór het moment waarop ze dat zeiden. Een Canadese psycholoog, Donald Olding Hebb, heeft onderzoek gedaan naar de werking van het brein. Zijn quote? ‘Neurons that fire together, wire together.’

Eenvoudig uitgelegd betekent het dat door een stimulus zoals de gedachte: “Ik heb het zo druk”, een hele keten wordt geactiveerd in je brein. Er worden verbindingen met verschillende hersengebieden gelegd. En bij elke herhaling van deze stimulus wordt deze verbinding sterker. Als jij steeds blijft herhalen dat je het zo druk hebt, wordt deze keten in je brein steeds opnieuw geactiveerd, met de bijbehorende negatieve beelden, gevoelens en gedachten.

Doorbeek het patroon
Patrooninterruptie is daarom heel belangrijk. Hoe doe je dat? Koppel jouw positieve en stimulerende netwerk aan het netwerk van je probleem. Via scans en onderzoeken is aangetoond dat alleen al het idee van iets anders doen invloed heeft op het brein. Op het moment dat je doorhebt dat je vindt dat je het zo druk hebt, zeg je tegen jezelf: “Dit is alleen maar een gedachte”. Bedenk meteen op dát moment wat je anders zou kúnnen doen op dat moment. Of het nu realistisch is of niet. “Ik zou nu ook gewoon……” en bedenk iets wat jou een positiever gevoel oplevert. Ik zou nu ook gewoon op het strand van Ibiza kunnen liggen, kunnen paragliden in de Dolomieten, een fles rosé drinken met mijn lief in de achtertuin of een potje voetballen met mijn zoon. Het maakt niet uit welke gedachte je activeert. Zo lang het maar een gedachte is die je koppelt aan andere, positievere gevoelens.

Alleen al denken dat je iets anders doet dan “het heel erg druk hebben” werkt. Je dissocieert namelijk van het probleem en zoekt in je brein naar alternatieven. Herhaal dit consequent en merk op dat je daarmee positieve invloed uitoefent op hoe je je voelt.

Leer dat jouw collega ook even als hij of zij weer terug is van vakantie. Zo houd je met z’n allen het vakantiegevoel gegarandeerd langer vast!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.