Coachartikel

Hoe word ik succesvoller in mijn werk?

Of hoe verdien ik meer, en werk ik minder hard.

• Wereldwijd voelt 80% van de werknemers zich ontevreden bij hun werk.
• Gemiddeld spenderen we 90.000 uren van ons leven aan het werk.
• In Japan sterven er jaarlijks 10.000 werknemers op het werk, ten gevolge van zware werkweken van 60-70 uur per week.

Werk heeft erg veel impact op hoe wij ons voelen in ons leven. Daarom is het belangrijk dat je het naar je zin hebt op je werk en je voelt dat je een bijdrage levert, dat je wordt gewaardeerd en je succesvol voelt. Dus hoe doe je dat succesvoller worden op je werk?

Ik heb het zo druk
Ongeveer de meest gehoorde klacht is tegenwoordig: “Ik heb het zo druk, ik heb nergens tijd voor.” Om meer succes te kunnen boeken is het belangrijk om te onderzoeken waar je nu zo druk mee bent? Wat doe je de hele dag? Is dat de meest effectieve besteding van jouw tijd?

Levert wat je doet de hoogste bijdrage op?
Houd voor jezelf eens een aantal dagen bij wat je gedurende een ‘gemiddelde’ dag doet. Schrijf op waar je mee bezig bent geweest, en houd de tijd die jij eraan besteed hebt bij. Als je dat overzicht hebt, bekijk dan eens wat levert nu het meeste resultaat op? Wat zorgt ervoor dat ik een bijdrage lever? Welke activiteiten hebben de grootste impact op wat ik wil bereiken?

Focus op de juiste werkzaamheden
Dat zijn de taken waarop jij je moet focussen. Meer doen van wat impact maakt, levert resultaat op. Zorgt ervoor dat jouw bijdrage toeneemt.

Welke definitie van succes jij ook gebruikt, jouw succes neemt hierdoor toe. Dit zijn de werkzaamheden waarop jij jouw focus legt. Hier ga je meer van doen. Uiteraard is blijven evalueren wel van belang. Zo houd je in de gaten of deze werkzaamheden nog steeds de hoogste bijdrage oplevert.

Alleen maar meer werken?
Denk nu niet dat dit betekent dat je hier harder door moet gaan werken. Of dat je dit er ‘zomaar’ bij moet gaan doen. Dat is niet het idee. Het draait om efficiënt inzetten van jouw tijd en jouw tijd beter besteden. Daardoor is het van belang om andere taken los te laten. Denk aan: taken die je (tijdelijk) hebt over genomen van een collega. Taken die je doet maar die niet bij jouw rol horen. Of het inefficiënt uitvoeren van werkzaamheden.

Het uiteindelijke doel: meer lol in je werk
Als jij een grotere bijdrage kunt leveren, dan zal dit een hoger resultaat generen. Wat zorgt dat je eerder een salarisverhoging of een promotie krijgt. Maar het allerbelangrijkste is dat je meer lol krijgt in je werk. Want alleen als je lol hebt in wat je doet, gaat die salarisverhoging echt tellen.

Een grotere bijdrage = werkgeluk
Levert die grotere bijdrage geen verhoogd werkgeluk op? Dan is het goed om eens te overleggen met een loopbaancoach. Waarschijnlijk wordt het dan tijd om uit te kijken naar een andere baan. Een baan waarin jij wel meer werkgeluk ervaart door het leveren van een bijdrage.

Over Yvonne Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.