Hoe vind je je eerste baan met LinkedIn? Tips voor starters

Als starter op de arbeidsmarkt is het soms lastig om jezelf in de kijker te spelen bij interessante werkgevers. Vaak heb je nog weinig (relevante) ervaring en sta je nog maar aan het begin van het opbouwen van een nuttig netwerk. Het werven van kandidaten voor startersfuncties, traineeships en stages gebeurt tegenwoordig grotendeels online. Online vindbaar zijn is dus een must. Een LinkedIn-profiel is zo gemaakt. Deze 8 stap-voor-stap tips helpen om je online identiteit als toekomstig werknemer te versterken.

Start je profiel met een elevator pitch
Start je LinkedIn-profiel met een pakkende titel, professionele foto en een persoonlijke introductie over wie je bent, wat je doet en wat je wil. Profielen zonder foto worden slechter gevonden door recruiters en door aan te geven wat je wil, vergroot je de kans dat je gevonden wordt door relevante werkgevers.

Bouw aan je netwerk
Begin al met netwerken vóór dat je op het punt staat om de arbeidsmarkt te betreden. Een sterk netwerk is belangrijk en bestaat uit mensen die je kent en vertrouwt. Je kunt je netwerk gebruiken voor aanbevelingen of om in contact te komen met een mogelijke werkgever of klant. Wacht niet op moeilijke tijden met het vergroten en versterken van je netwerk.

Bouw een portfolio op
LinkedIn biedt tegenwoordig de mogelijkheid om zelf content op je profiel te plaatsen. Dat kan van jezelf zijn, maar ook content van anderen die jij interessant vindt. Denk aan foto’s, video’s, presentaties en links naar artikelen en blogs. Laat zien waar je passie en talenten liggen.

Benoem je vrijwilligers-, commissie- of bestuurswerk
Buitenschoolse activiteiten spreken aan, al is het in de festiviteitencommissie. Dit laat zien dat je beschikt over een groot organisatorisch vermogen en zegt ook wat over je persoonlijkheid. Een keurig bijbaantje in de supermarkt is natuurlijk heel mooi maar onderscheid je wellicht niet heel erg van anderen. Beschrijf je werkzaamheden aan de hand van concrete doelstellingen en behaalde resultaten. Onderzoek van LinkedIn onder bijna tweeduizend professionals in de Verenigde Staten wees uit dat 89% vrijwilligerswerk had gedaan, maar dat dit bij slechts 45% op de cv stond.

Bijbaantjes zijn goed, relevante bijbanen beter
Recruiters zijn dol op mensen die veel bijbaantjes hebben gehad. Ook stages vallen hieronder. Heb je ergens lang gewerkt en ben je intern gegroeid, dan getuigt dat van uithoudingsvermogen. Heb je ook nog relevante bijbaantjes gehad -heb je als communicatiestudent bijvoorbeeld het social media kanaal van je universiteit bijgehouden- dan onderscheidt dat je helemaal van de rest. Vergeet dit dus vooral niet op je LinkedIn-profiel te vermelden!

Laat je aanbevelen
Heb jij het bedrijf waar je stage liep enorm geholpen? Vraag dan om een aanbeveling op LinkedIn. Aanbevelingen zeggen een werkgever veel over jou als toekomstige werknemer. Deze komen trouwens ook terecht op het profiel van degene die je de aanbeveling geeft: dubbel winst dus!

Bouw aan je professionele merk door te bloggen
Op LinkedIn kun je uitgebreide blogs schrijven over het onderwerp van jouw passie. Deze content is niet alleen zichtbaar voor je connecties maar voor iedereen. Hoe interessanter mensen jouw content vinden, hoe meer volgers je opbouwt en hoe meer je jezelf kan profileren als influencer binnen jouw vakgebied.

Check, check, dubbelcheck
Tot slot, check je contactgegevens. Het komt meer dan eens voor dat een telefoonnummer dat vermeld wordt op het LinkedIn-profiel niet meer in gebruik is. En zorg voor een professioneel e-mailadres. Het gebeurt echt: mail niet vanuit bunny92@hotmail.com.

Deze tips zijn opgesteld in samenwerking met Floor Nobels, online recruitment specialist. Floor Nobels heeft een recruitmentbureau en woont sinds 2013 in China. Vanuit Shenzhen is ze op zoek naar hoog opgeleide, Engels sprekende Chinezen voor Europese bedrijven, ook helpt ze Nederlandse ondernemers die zaken willen doen met Chinezen.

Ben je zelf starter en wil je meer weten over een succesvolle start van je loopbaan? Lees dan ook de Startersspecial die op 20 april bij nrc.next verschijnt.