Coachartikel

Hoe juist angst je bedrijf helpt te groeien

Deze week in de groepscoaching calls met mijn klanten stond het thema “angst” centraal. De angst om stappen te nemen in hun bedrijf of van koers te veranderen terwijl ze voelen hoezeer dat nodig is. Herkenbaar voor veel ondernemers.

Ook persoonlijk heb ik sinds ik in 2007 als ondernemer startte op zoveel momenten angst gevoeld. Op de momenten dat ik ingrijpende keuzes maakte, grote investeringen deed, stopte met iets dat succesvol was, iets nieuws startte zonder garantie op succes en toen ik met mijn gezin naar Frankrijk verhuisde zonder zekerheid over de impact die dat zou hebben op mijn bedrijven. Als we groeien met ons bedrijf dienen de slimme en juiste volgende stappen zich vaak heel duidelijk en logisch aan: je kunt het werk niet meer aan dus moet hulp gaan inhuren. Je voelt je niet meer prettig in het kantoor dat je huurt dus moet je het opzeggen en een nieuwe plek vinden. Je haalt geen voldoening meer uit je huidige klanten dus mag van koers veranderen. Je hebt niet voldoende klanten dus het is tijd om volop te investeren in zichtbaarheid. Mensen haken niet aan op je boodschap dus je mag openlijker en meer uitgesproken gaan praten over wat je doet.
Allemaal hele heldere acties die je vaak voelt dat je moet nemen. Maar daarmee is het werkelijke doen nog niet zo makkelijk.

Voor de meeste ondernemers staat er maar één ding tussen weten wat je moet doen en het daadwerkelijk ondernemen van actie: angst. Angst voor… vul het zelf maar in.
Wat ik mocht leren in het jarenlang ondernemen en het succesvol laten groeien van drie bedrijven is dat de meeste angst heel reëel voelt wanneer je je voet van de grond probeert te tillen om de stap werkelijk te zetten. En juist overtrokken en klein blijkt te zijn op het moment dat je je voet een stap verder weer stevig op de grond zet.

Angst is in ons hoofd vaak veel groter dan de werkelijkheid rechtvaardigt. Ik geloof oprecht dat succesvolle ondernemers dit leren doorzien. Want zonder de nodige stappen te zetten, zal je bedrijf blijven waar het vandaag is. Dat mag je keuze zijn. Echter zit in het bloed van de meeste ondernemers een diepe drive om te ontwikkelen, groeien en een groter verschil te maken in de wereld. Het is die drive die je voorbij je angst kan laten handelen. In onze groepscall zeiden een aantal mensen letterlijk “Ik voel wat ik moet doen, maar it scares the hell out of me.” En die sloeg bij me in als een bom. Alsof ik ineens zag wat de schoonheid was van dit gevoel. Want als iets “the hell and the shit out of you scared”, wat blijft er dan over? Als er in jou geen verbinding meer is met de energie van hell and shit? Juist: dan blijven de hemel, schoonheid en liefde over. En dat gaat over vertrouwen. Dat gaat over verbinding met je grotere missie. Dat gaat over je verlangen om de wereld te geven wat de bedoeling is. Over je herinneren wat een krachtige creator je bent. Hoeveel je bij te dragen hebt. En dat, als jij dat volledig doet, overvloed en succes in je bedrijf een logisch gevolg zullen zijn.

Dus voel jij dat je een volgende stap mag zetten die the hell out of you scared, zie dan de schoonheid hiervan! Het is precies de bedoeling. Want daarmee zet je een belangrijke volgende stap in jouw groei en creëer je werkelijke verandering en vooruitgang.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.