Coachartikel

Hoe jij in 7 stappen sneller promotie maakt

Veel mensen om mij heen zijn ambitieus. Ze willen graag vooruitkomen in de organisatie waarin ze werken. Sterker nog veel mensen die ik ken, gaan weg bij de organisatie waar ze werken omdat ze geen promotie maken. Soms is dat echt zonde, want hoewel het kan lonen om ergens nieuw in een hogere functie te starten, kan het ook echt heel lonend zijn om te blijven waar je bent. Binnen jouw bestaande organisatie ken je de mensen, weet je hoe de paden lopen en ben je ingewerkt. Dus hoe zorg je dat je sneller promotie maakt? Volg deze 7 stappen en ga ervoor!

1. Bepaal wat er voor nodig is om promotie te maken. Lees het organisatie handboek na, en het allerbelangrijkste ga in gesprek met jouw leidinggevende. Vraag jouw leidinggevende wat er voor nodig is, en wat er van jou wordt verwacht. Vraag ook naar tijdslijnen zodat je weet wanneer je iets kunt verwachten en wie bepaalt of jij voor promotie in aanmerking komt.

2. Concrete acties. Nu je weet wat er van jou verwacht wordt om promotie te maken, ga jij deze stappen vertalen in concrete acties. Wat ga jij expliciet doen? Deze acties kun je vastleggen in jouw jaarlijkse Persoonlijke Ontwikkeling Plan (POP). Zorg er in ieder geval voor dat jouw leidinggevende en de mensen die bepalen of jij voor promotie in aanmerking komen het eens zijn met deze acties. Maak ze concreet en zorg ook hier weer voor tijdslijnen, wanneer heb jij wat af?

 3. Focus je op de acties. Taken die jou helpen om jouw promotie te bereiken. En dan bedoel ik ook echt focus! Het is dus heel goed mogelijk dat van je bepaalde dingen die eerder tot jouw takenpakket hoorde, afscheid neemt om plaats te maken voor nieuwe taken. Of wellicht wordt er van jou verwacht dat je een periode beiden taken op je neemt. Stem dit expliciet af met jouw leidinggevende; vraag ook wie jouw taken overneemt, wanneer jij die niet langer doet en zorg voor een goede overdracht.

 4. Houd bij welk werk jij verrichten hoe jij aan jouw promotie werkt. Vaak vraagt jouw jaarlijkse Persoonlijke Ontwikkeling Plan om het vastleggen van bereikte doelstellingen. Al dan niet met feedback van betrokkenen. Zorg dat je dit tijdig vraagt en ontvangt.

 5. Deel jouw voortgang met alle betrokkenen.Ook alle positieve feedback die jij ontvangt van jouw collega’s en klanten deel je. Hiermee houd je iedereen op de hoogte van de stand van zaken. Indien je dit lastig vindt en je doet dit niet uit jezelf, maak dan ijkmomenten in jouw agenda aan, zodat je een reminder ontvangt.

 6. Vraag tussentijdse feedbackvan degene die betrokken is bij jouw promotie. Geef aan hoe jij het vindt gaan, vraag zo nodig om hulp en het belangrijkste: vraag hoe hij/zij het vindt gaan. Dit geeft je inzicht en laat je zien of je ‘on track bent’.

 7. Zorg dat je zichtbaar bent in jouw organisatie. Ga wel naar netwerk events, meld je vrijwillig aan voor die extra taak met alle Executives uit jouw organisatie en zorg dat mensen weten wie je bent en wat jij doet. Laat mensen weten welke waarde jij toevoegt en welke oplossing jij biedt voor hun probleem.

Over Yvonne Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen.  Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.