Sponsored content
Sponsored content

Hoe je van je telefoonverslaving afkomt

Ben je verslaafd aan je telefoon? Bij 1 op de 8 mensen is dat het geval. Ze moeten elke 20 minuten even hun telefoon checken. Kan dat niet, dan voelen ze zich onrustig. Zoals een drugsverslaafde die niet bij zijn drugs kan. Er vanaf komen is minder makkelijk dan je denkt en op wilskracht alleen kom je er niet. Eén van de redenen waarom onze telefoon zo verslavend is, is omdat het instant gradification geeft. Je hebt hem altijd bij de hand, en elke keer als je er op kijkt en een nieuwe berichtje leest, wordt er een stofje geactiveerd, dat hetzelfde effect geeft als het nemen van drugs. Mocht je de verslaving willen loslaten, dan volgt hier een stappenplan.

Stap 1. Leg je telefoon buiten handbereik en uit het zicht
Een simpele eerste stap is je telefoon buiten handbereik te houden en uit het zicht. Als ik aan het werk ben ligt mijn telefoon vaak achter mijn laptop. Als ik een film kijk leg ik hem in de keuken. Hoe verder jouw telefoon van je vandaan is, hoe groter de drempel om hem er bij te pakken.

Stap 2. Verwijder Facebook en Twitter van je telefoon
Het was bijna een vast ritueel. Tussen meetings pakte ik mijn telefoon erbij en scrolde ik door mijn Facebook-tijdlijn. Het was bijna geen bewuste handeling meer, zoiets als een aapje dat op een hendel drukt om een nootje te ontvangen. Sinds ik deze apps van mijn telefoon heb verwijderd, pak ik die veel minder vaak en spendeer ik veel minder tijd op Facebook en Twitter. Iets wat me niet alleen veel tijd bespaart, maar vooral ook veel rust geeft. Instagram heb ik nog op mijn telefoon, maar dan ver weg gestopt in een mapje.

Stap 3. Notificaties uit
Notificaties zijn ooit bedacht omdat bedrijven naar manieren zochten om je te onderbreken met waar je mee bezig bent en je aandacht naar hun applicatie te trekken. Zijn die notificaties allemaal even belangrijk? Leuk om te weten dat iemand je bericht geliked heeft, maar moet je dat per se op dat moment weten? Kan ook prima later op de dag, lijkt me. De standaardinstelling van elke applicatie op je telefoon is dat de notificaties aanstaan en dus mogen ze je berichten sturen. En de vraag is of je dat wel moet willen. Zet daarom al je notificaties uit. Dit geldt overigens niet voor alleen je telefoon, maar ook voor je tablet en computer.

 Stap 4. Hou de slaapkamer vrij van mobiele apparaten
Als je bij de grote groep hoort, dan check je, vlak voor het slapen gaan, nog even je telefoon. En dan is dat ook het eerste wat je doet als je wakker wordt. Naast dat dit je seksleven en relatie kan beïnvloeden, zijn er meerdere redenen om dit af te leren. Je hersenen kunnen ’s avonds minder ontspannen door de continue stroom van informatie. Daarnaast val je door het licht van je scherm moeilijker in slaap. Een goede tip is om je telefoon (en alle andere apparaten) buiten de slaapkamer te houden. Als je je telefoon gebruikt als wekker, dan doe je er goed aan om een echte wekker te kopen. Het is nóg beter om een lichtwekker te kopen, zodat je meer natuurlijk wakker wordt.

Stap 5. Verwijder de e-mailapp van je telefoon
Het verschilt per persoon of dit punt wenselijk is, maar het heeft mij enorm geholpen. Als je dit niet kan of wil doen, kan je ook met jezelf afspreken dat je na acht uur ‘s avonds je e-mail niet meer leest.

Ik kan me voorstellen dat het in het begin lastig is om je telefoon af en toe aan de kant te leggen, maar als je met de stappen aan de slag gaat dan merk je dat ze vrij snel gewoontes worden. Je wilskracht kan je dan voor andere dingen inzetten.
Meer weten? Kom naar een training! Hierin ontdek je alles over het verbeteren van je productiviteit, (digitaal) snellezen, het verhogen van je concentratie en het verbeteren van je geheugen. Alle informatie daarover vind je hier.

Over Mark Tigchelaar (@Mark_Tigchelaar)
Mark (1984) is dyslectisch, studeerde neuropsychologie, is breinexpert en directeur van UseClark. Al ruim 12 jaar helpt UseClark overheden, organisaties en onderwijsinstellingen om hun productiviteit te verhogen, door effectief gebruik te maken van de mogelijkheden van de hersenen. De methode is wetenschappelijk onderbouwd en wordt in 16 landen gebruikt. Inmiddels heeft Mark meer dan 100.000 mensen mogen opleiden in de methoden om meer uit het brein te halen. Hij is daarnaast betrokken bij verschillende TV programma’s over de hersenen en is auteur van 4 boeken. Deze zijn vertaald in 6 talen.