Coachartikel

Hoe je je onderscheidt van anderen

Als ondernemer moet je zichtbaar zijn. Hoe val je op bij de mensen met wie jij wilt werken? Op een authentieke manier? Vaak horen mijn team en ik van onze klanten dat ze het lastig vinden om zich zichtbaar te maken. “Er zijn al zoveel anderen”, zeggen ze dan. Ik weet nog goed dat toen ik in 2007 als loopbaancoach startte ik mijn hoofd brak over hoe ik in het grote aanbod aan loopbaancoaches ooit mijn plek zou kunnen vinden. In mijn ogen waren alle anderen die ik zag veel beter in hun vak dan ik, hadden ze veel meer klanten… enfin je herkent het misschien?

Ik leerde in al die jaren ondernemen één belangrijke waarheid: het gaat er niet om dat je beter bent dan een ander, het gaat erom dat je anders bent. Hoe je dat doet? Niet door krampachtig al jouw ervaring, talenten en kennis af te meten aan die van anderen, maar door vooral uit te gaan van wie je bent. Veel ondernemers proberen het antwoord op de vraag “Hoe ben ik anders” te beantwoorden door zichzelf te vergelijken met anderen. Dat lijkt heel logisch. En veel potentiële klanten zullen jou zeker ook vergelijken met je vakgenoten als ze op zoek gaan naar hulp. Maar waarom kiézen ze voor jou denk je?

Juist. Omdat ze jou léuker vinden dan een ander. Omdat jouw teksten op social media hen meer aanspreken. Omdat je foto’s hen een prettig gevoel geven. Omdat die ene opmerking over je kinderen of je vakantie hen het gevoel geeft dat jullie een beetje hetzelfde zijn. Klanten kiezen voor een professional met wie ze voor hun gevoel overeenkomsten hebben. Ga maar na voor wie jij zelf gekozen hebt toen je hulp zocht. Hoeveel kennis of ervaring iemand ook heeft, als de persoon je niet aanspreekt zul je niet snel besluiten met hem of haar te werken.

Terug naar hoe je dan dus bepaalt hoe jij anders bent, zodat je weet wat je bewuster zichtbaar mag maken in je communicatie. In plaats van jezelf te vergelijken met anderen vergelijk je jezelf het beste met jezelf. Om bijvoorbeeld je sterkste talenten te benoemen, kijk je naar alles waar je goed in bent. Welk talent springt dáár vervolgens bovenuit? Als je grafisch ontwerper bent, voegt het niet zoveel toe om te zeggen dat je oog hebt voor vorm en kleur. Dat zijn misschien inderdaad grote talenten die ik zeker niet heb en dus bewonder, maar ik vind ze voor een grafisch ontwerper niet uniek. Ik verwacht ze! Liever hoor ik dus over iets dat specifieker en persoonlijker is voor jou! Wat kun je vertellen over hoe je werkt dat me laat zien wie jij bent? Hoe het voelt om met jou te werken? Welk talent maakt jij uniek en dus echt anders omdat het juist een talent is dat ik misschien niét verwacht van iemand met jouw vak? Dát is veel interessanter om te zien! Zo deelde ik op enig moment dat ik juist enorm veel praat - en dat werd ook duidelijk in mijn video’s en Facebook Lives – terwijl mensen van een coach juist verwachten dat die heel goed luistert en met een serene glimlach bemoedigende knikjes geeft. Dat doe ik óók. Maar het eerste dat je van me zult zien op social media is mijn enthousiaste energie. En dat was precies waarom klanten voor mij kozen. Het werd ze duidelijk dat ik niet alleen rustig zou luisteren naar hen maar vooral ook zou zorgen voor actie en energie in hun zoekproces naar een nieuwe baan.

Ga dus op zoek naar welke talenten en eigenschappen binnen alles wat je bent het meest opvallen. En vergroot die uit. Maak ze het sterkste onderdeel van jouw personal branding. Benoem ze in je persoonlijke profiel, op je ‘over mij pagina’ en in je communicatie. En laat ze zien in hoe je opdaagt in je werk. Als jij je ware zelf veel meer zichtbaar en voelbaar maakt voor je volgers en potentiële klanten zal je aantrekkingskracht groter worden. Hoe kun je uitvergroten – lees niet langer verstoppen – wie je werkelijk bent om zo veel uitgesprokener zichtbaar te zijn?

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.