Tips & Tricks
Tips & Tricks

Hoe je als mild persoon een meerwaarde bent op de werkvloer

Born to be mild
Als kind hield je al niet van ruzies, liever stond je langs de kant te kijken hoe je kon helpen de ruzie op te lossen. En je wist: daar waar er twee vechten, hebben er twee schuld. Er spelen altijd meerdere belangen. En nog steeds heb je in discussies op je werk de neiging de situatie rustig van een afstand te bekijken. Soms vind je dit zelfs vervelend: mensen verwachten toch dat je laat zien wat je in huis hebt? Wat jij van de hele situatie denkt? Maar weet je dat je een hele mooie kwaliteit bezit?

Hoewel het voor anderen kan lijken dat je geen partij kunt kiezen, afstandelijk bent, geen emoties toont, of gewoon geen mening hebt, heeft het wel degelijk een functie. Met jouw milde kijk en benadering kun je veel situaties tot een hoger niveau tillen.

Wat doe je dan zo goed?

  • Je kijkt zonder oordeel naar iemand, jouw eigen emotionele filter staat uit. Je laat mensen daardoor gemakkelijker in hun waarde.
  • Je bent een mediator op een hele natuurlijke manier. In een team ben jij de bruggenbouwer als het vastloopt.
  • Door je milde blik ben je nieuwsgierig en sta je open voor veranderingen. Je durft sneller nieuwe wegen in te slaan, waar anderen nog belemmeringen hebben.
  • Je bekijkt dingen neutraal, van een afstand met een helikopterview. Je zult je niet snel verliezen in je emoties, waardoor je denken ook niet minder helder wordt.
  • Je bent een teambuilder, je weegt zorgvuldig de belangen van je teamleden. Je maakt daardoor heel gemakkelijk contact met iedereen, omdat je de ander respecteert.
  • Je stelt jezelf kwetsbaar op. Je geeft fouten toe en leert daarvan. Ook weet je: iedereen maakt fouten.

Juist doordat je met een milde, open blik naar situaties of problemen kijkt, kom je snel met oplossingen. Jouw eigen belang weegt namelijk niet het zwaarste. Het resultaat staat voorop. Jij weet: het hoeft niet altijd op vechten uit te draaien.

Je bent dus in staat twee partijen bij elkaar te brengen, daar waar het dreigt vast te lopen. Het niveau waarop dit gebeurt is niet van belang. Op je werk, thuis, bij een vereniging. Door je benadering kun je zelfs rivaliserende Afrikaanse stammen bij elkaar brengen als het moet.

Waarschijnlijk ben je ook goed in het verzamelen van informatie. Je stelt veel vragen, luistert goed omdat je open staat voor de ander. En waarschijnlijk weet je ook net de vinger op de zere plek te leggen met die ene vraag, daar waar het eigenlijk echt om gaat: de emoties van de ander. Aha, nu gaan we ergens komen!

En zit daar niet het vermogen om te groeien met je team of organisatie? Hmm, toch nog niet zo’n slecht idee, een mediator in jullie midden. En weet je, kijk eens goed om je heen, die persoon is vast al vertegenwoordigd in jouw werkkring. Misschien ben jij het zelf wel?

Over Marlie Franssen (@MarlieFranssen)
Marlie (1974) is introvert, heeft een passie voor schrijven, gedragspatronen en communicatie (NLP). Zij startte daarom haar (loopbaan)coachingspraktijk voor introverte professionals. In haar 18-jarige loopbaan in het bankwezen heeft ze veel ervaring opgedaan in het omgaan met haar introverte karakter. Deze ervaringen gebruikt ze nu om introverten tot bloei te laten komen in hun werk. Regelmatig schrijft ze over de verschillen tussen mensen, met als doel oordeelsvrij naar elkaar te kijken, samenwerking te verbeteren en met meer plezier te werken.