Sponsored content
Sponsored content

Hoe ga jij om met werkdruk? 5 tips

Voel jij je aan het einde van een werkdag leeg? Ben je moe als je in de ochtend opstaat? Vergt het veel van jou als je de hele dag met je collega’s moet werken? Het zou dan kunnen zijn dat je tegen een burn-out aan zit door een grote hoeveelheid werkstress. Eerder verschenen er al stukken in NRC over werkdruk, stress en zelfs burn-outs.

Naar verluidt heeft 1 op de 3 werknemers last van een te hoge werkdruk. Volgens hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Erasmus Universiteit is werkstress te definiëren als “chronische vermoeidheid in het werk, door een combinatie van uitputting en cynisme”. Van nature kan een mens een bepaald niveau van stress aan, maar wanneer is werkdruk dan ongezond?

Het kan teveel worden, waardoor de balans tussen werkbelasting en de belastbaarheid verstoord raakt. Hierdoor kan een burn-out ontstaan. Gevolgen van een burn-out zijn onder andere een mindere prestatie, een lagere productiviteit, ontstaan van cynisme en een gevoel van te kort schieten. Eén op de zeven Nederlands heeft last van zo’n burn-out. Ziekteverzuim door werkstress kost jaarlijks 1,8 miljard euro, zo berekende TNO. Heb je eerder al een burn-out gehad? Lees hier wat je moet met die burn-out op je cv.

Wat kan je doen om je werkdruk onder controle te houden, voordat het uit de hand loopt?

  1. 4-7-8 ademhalingstechniek
    Deze oefening is gratis, overal toepasbaar en heet ook wel de relaxing breath. Het verlaagt je nervositeit, spanningen en het werkt als volgt: adem uit door je mond en maak een ‘woesj’ geluid terwijl je je lippen tuit en laat je buikspieren ontspannen. Terwijl je tot 4 telt in je hoofd haal je adem door je neus (dus met je mond dicht). Hou je adem 7 seconden vast. Adem uit door je mond en maak weer het ‘woesj’ geluid terwijl je nu tot 8 in je hoofd telt. Herhaal deze cyclus 4 keer.
  2. Mediteren
    Een oude, bewezen methode die bewezen effectief is voor de dagelijkse druk die wij dagelijks kunnen voelen. Het verlaagt stress, nervositeit en zelfs medische klachten. Zoek hiervoor een rustige plek waar je niet gestoord wordt. Meditatie is een techniek die je moet aanleren. Hier ontdek je hoe.
  3. Ga 10 minuten wandelen
    Een studie van Stanford University heeft aangetoond dat lopen je creativiteit stimuleert. Steve Jobs stond bekend om zijn vergaderingen te voet en ook Mark Zuckerberg doet dat. Daarnaast helpt sporten je cognitieve functies. Merk je dat je vastgeroest zit achter je bureau? Ga dan naar buiten om wat frisse lucht te halen. Het verhoogt je productiviteit en is goed voor je gemoedstoestand.
  4. Luister naar muziek
    Muziek is ook een bewezen manier om je stress te verlagen. Muziek maakt namelijk een directe link met je emoties. Zoek bijvoorbeeld een afspeellijst op die je laat ontspannen, zo heeft klassieke muziek  (in het bijzonder) een impact op het psycho-biologische stresssysteem in je hersenen. Muziek verlaagt nervositeit en stress. Klassieke muziek, in het bijzonder, verlaagt de hoeveelheid stresshormonen, hartslag en daarmee de bloeddruk.
  5. Zorg goed voor jezelf
    Het klinkt als een open deur, maar wordt nog wel eens vergeten. Denk aan je basisbehoeften, zorg ervoor dat je goed slaapt, eet en beweegt. Probeer 7 tot 9 uur per dag te slapen. Sport is een uitermate goede behandeling voor milde tot matige klachten van stress en depressiviteit. Jouw lichaam maakt dan endorfine aan, dat een kalmerende werking heeft.

Probeer de bovenstaande technieken uit en geef het tijd. Werkt het bij jou? Of heb je andere technieken die beter werken? Laat het ons weten via carriere@nrc.nl. Dit artikel is geïnspireerd op een artikel van Viking.