Coachartikel

Hoe drinkt jouw ideale klant zijn koffie?

Dat je als ondernemer jouw ideale klant goed moet kennen als je je bedrijf tot een succes wilt maken, weet je inmiddels wel. Ik merk dat veel ondernemers wat moe worden van de ideale klant profielen en avatars die ze in elke businesstraining moeten maken. De verleiding is groot om dan te zeggen: “Dat heb ik al gedaan en dat weet ik nu onderhand wel.” Mijn vraag is: heb je dan nu ook hele hordes klanten die voor de deur liggen te wachten tot jij eindelijk ook een plekje vrij hebt voor hen? Is je antwoord nee, dan heb je hier nog steeds werk te doen!

Ik ben voortdurend bezig met mijn ideale klanten beter te leren kennen. Ik geloof dat ik als ondernemer groei, mijn bedrijven groeien en mijn ideale klanten mogen meegroeien. Het echt kennen van je ideale klanten is een taak die nooit stopt.
Want wat is je intentie met het nog beter leren kennen van je ideale klant?
Juist! Weten hoe je verbinding met hen kan maken zodat je hen kunt helpen met dat waarin jij een verschil maakt. En verbinding maken zit hem vaak in kleine dingen.
Jouw ideale klanten bereiken zit hem ook in de details waar je zomaar aan voorbij zou gaan. Hoe ik dat weet?
Ik scrolde deze week door mijn Instagram feed, zag een foto van een koffieapparaat met een latte macchiato die direct mijn aandacht trok. Ik stopte met scrollen om het bericht te lezen. Ik ben namelijk gek ben op latte macchiato’s.
Even later zag ik een vergelijkbaar bericht voorbij komen van hetzelfde Instagram account. Dit keer stond er onder het koffieapparaat een espresso. Als ik deze foto als eerste of als enige had gezien, had ik totaal niet naar het bericht gekeken. Ik houd namelijk totaal niet van zwarte koffie. Je denkt nu misschien dat het vergezocht is om met deze twee plaatjes mijn punt te maken. Toch vind ik het belangrijk je hiervan bewust te maken.

De aantrekkingskracht van jouw bedrijf en merk op jouw ideale klanten zit hem in de kleinste details.

Kijk: ik coach leiders en ambitieuze ondernemers die willen toegroeien naar een bedrijf waarin ze veel vrijheid en tijd hebben. Ook als hun bedrijven “nog klein” zijn of ze net starten. Sommigen van mijn klanten draaien tonnen omzet en groeien alleen maar verder door. Maar mijn ideale klanten worden niet gedreven door geld en een luxe leven alléén. Ze worden blij van een leven in vrijheid, van echt een verschil maken, van hun droomleven leven – wat voor mijn ideale klanten meer zit in dichtbij de natuur zijn, veel meer vrije tijd hebben, aandacht voor dierbaren kunnen hebben en minder hard werken, spontane uitstapjes kunnen maken en onverwachte dingen doen, zoals een camper kopen, een droomhuisje in het bos en meer van dat soort op het eerste oog “minder exorbitante zaken”. Ze schuwen het grote geld niet maar worden niet per se aangetrokken tot luxe jachten of auto’s. Het is niet hun definitie van succes.
En het is precies hoe ik zelf ook mijn droomleven en droombedrijf zie. Ik woon in een oude boerderij in de Bourgogne die we prachtig aan het opknappen zijn en ik reis Europa rond om vrienden te bezoeken en toffe collega ondernemers te ontmoeten. Maar verder is mijn definitie van succes er meer een van kwaliteit van leven in een vorm die veel andere business coaches niet op die manier verkopen.

Mijn taak en die van mijn team is om dát beeld te laten zien. Want dat is waar ik zelf voor sta en wat mijn ideale klanten aanspreekt. Dat zie je terug in onze branding en de foto’s die we delen. Ik weet dat één foto een grote impact kan hebben op hoe de markt jou en je bedrijf ziet. Denk dus niet te snel dat je inmiddels wel weet hoe je jouw ideale klanten het beste aanspreekt of bereikt in je social media. Blijf nieuwsgierig!!
En blijf vooral trouw aan jezelf. Laat je voldoende van jezelf zien?
Ik geloof dat je je altijd nog het beste onderscheidt van anderen door juist niet te doen wat iedereen doet, maar dicht vanuit jezelf je boodschap te delen, zowel in woord als in beeld.

Wat zijn de beelden die jouw ideale klanten laten stoppen met scrollen?

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.