Coachartikel

Hoe behoud ik mijn work-life balance in mijn nieuwe job? - Deel 2

Veel mensen geven aan ongelukkig te zijn in hun werk, wanneer hun work-life balance niet goed is. Toch is dat iets waar vaak veel te laat naar wordt gekeken. Draai het eens om: begin bij jouw work-life balance en kies daar je baan bij.

Twee weken terug deelde ik vier cruciale vragen die jij jezelf kunt stellen voor het vinden / behouden van een goede work-life balance in een nieuwe werkomgeving. Deze week deel 2, met de laatste drie cruciale vragen die jij jezelf kunt stellen om de juiste job te kiezen voor meer werkgeluk, met een goede work-life balance.

1. Welke werkgever past bij jou?
Welke werkgever past bij jou? Wie mag er blij zijn dat je bij hem/haar solliciteert? Vaak denken we bij een sollicitatie nog in termen van: oh ik hoop maar dat ze mij zien zitten?! Nou draai het eens om! Ik hoop maar dat ik hen zie zitten! Het ziet er op papier wellicht heel goed uit, maar hoe is het echt? Om zeker te weten dat jouw wensen voor jouw verbeterde /goede work-life balance gehandhaafd blijven bij je nieuwe werkgever zijn de volgende zaken belangrijk:

  • Vraag om een tour op de afdeling waar je komt te zitten, zodat je een indruk krijgt van de aankleding, de sfeer, de collegialiteit en zelfs de cultuur.
  • Probeer altijd een medewerker te spreken die daar werkt en vraag haar/hem naar haar/zijn ervaringen op het gebied van jouw belangrijke punten.
  • Bekijk het kantoor is om 17.00, 18.00 en 19.00 uur. Welke mensen zijn nog aanwezig? Is het gebruikelijk om lang door te werken of niet?
  • 2. Wees flexibel buiten jouw prioriteiten en wees realistisch
    Wanneer je hebt bepaald waar jouw ideale werkgever aan moet voldoen om jouw gewenste work-life balance te krijgen/ behouden heb je een idee van waar je graag zou willen werken. Het punt met een ideaal plaatje is dat de werkelijkheid soms lastig te vinden is.

    Helemaal als jij veel dingen graag zou willen, zoals bijvoorbeeld én een goed salaris, veel flexibiliteit en een mogelijkheden tot promotie naast een 32-urige werkweek. Het is absoluut mogelijk, maar de banen liggen niet dan wellicht niet persé direct voor het oprapen.

    Wees daarom realistisch. Schrijf op wat je in een ideaal plaatje allemaal zou willen en breng dan prioriteiten aan op basis van wat jij het meest belangrijk vindt. Is flexibiliteit en zelf je dag indelen het allerbelangrijkst? Overweeg om te ondernemen. Wil jij graag carrière maken en vind je een goed salaris belangrijk en heb je een gezin? Overweeg hulp in te schakelen bij het halen/brengen van je kinderen.

    Wil jij weinig tot niet werken en veel vrij maar toch heel veel verdienen? Dan is wellicht –op de korte termijn- de lotto je beste optie. Alles is mogelijk maar alles is niet direct mogelijk. Wil je dit als je een langlopende carrière achter de rug hebt, dan is het mogelijk eerder bereikbaar. Hoe jij stappen zet die ervoor zorgen dat ook die droom haalbaar wordt, zie je in het volgende punt.

    3. Maak gebruik van een stappenplan
    Heb jij een aantal mooie work-life balance doelstellingen voor jezelf gezet en weet je wat je echt graag wilt in je werk? Dan is dat fantastisch. Mogelijk is jouw huidige baan of situatie nog ver verwijderd van waar je uiteindelijk wilt staan. Als dat zo is, denk dan eens aan een stappenplan. Want niets is onmogelijk, alleen is het wellicht niet direct mogelijk.

    Stel je hebt op dit moment geen baan en je hebt veel administratieve werkervaring. Jouw droom is veel flexibiliteit, het zelf indelen van je uren in jouw dagen en veel vrijheid. Je weet ook wat je graag zou willen doen: je wilt een trainingscentrum waar mensen kunnen werken aan hun eigen persoonlijke ontwikkeling. Je hebt echter geen achtergrond in trainen en je hebt ook niet de financiën om dit direct op te starten. Dit is jouw droom en wat je wilt. Hiermee is jouw work-life balance optimaal. Maak dan een stappenplan, en denk bijvoorbeeld aan het nemen van de volgende stappen:

  • Parttime baan vinden in een administratieve functie, zodat in ieder geval financiële vrijheid ontstaat. Parttime om daarnaast te werken aan mijn droom: mijn trainingscentrum.
  • Baan vinden in de administratie van een trainingscentrum. Vanwege mijn ervaring in administratie is dit makkelijk te realiseren.
  • Andere baan vinden binnen trainingscentrum zodat ik relevante ervaring op doe. Vanwege mijn ervaring in het centrum heb ik vertrouwen gewonnen en weten mensen wat ze aan me hebben.
  • Met behulp van geldschieters mijn eigen trainingscentrum starten.
  • Kortom: denk bij het zoeken naar jouw nieuwe baan aan de door jou gewenste work-life balance. Zorg dat je jouw prioriteiten op een rijtje hebt en ga daarmee op zoek naar die nieuwe baan. Is de situatie waar je nu staat nog te ver verwijderd van waar je wilt zijn? Werk dan met het stappenplan: in stappen naar jouw uiteindelijke droombaan.

    Over Yvonne Dam
    De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.