Coachartikel

Hoe behoud ik mijn work-life balance in mijn nieuwe job? - Deel 1

Vorige week werd ik geïnterviewd door een magazine, met de vraag waar je op moet letten als je een nieuwe baan zoekt én je ook een goede work-life balance wilt.

Het was een interessant interview en raakte een aantal cruciale punten die ik graag met je deel. Want maar al te vaak zijn we zo gericht op het verkrijgen van een baan, dat we een heel belangrijk element van ons werkgeluk uit het oog verliezen: onze work-life balance.

Ben je op zoek naar een nieuwe baan en wil je zeker weten dat je jouw gewenste work-life balance kunt behouden/krijgen? Stel jezelf dan de volgende 7 vragen. Vandaag deel 1 – de eerste 4 vragen- en volgende keer de laatste, 3 cruciale vragen.

1. Wat is jouw gewenste levensstijl?
Wat vind jij belangrijk in jouw leven? Een levensstijl omvat een aantal elementen die bepalen hoe jij jouw leven leeft. We staan er vaak niet bij stil. Toch is dit de eerste vraag die jij je moet stellen als je op zoek gaat naar een baan. Hoe belangrijk zijn de volgende elementen bijvoorbeeld:

• Verantwoordelijkheid/status: Hoe belangrijk is het voor jou dat jouw baan je verantwoordelijkheden geeft of een bepaalde status verleent.
• Flexibiliteit: Indelen van jouw eigen uren, thuis kunnen werken wanneer je wilt. Of bijvoorbeeld kinderen opvangen wanneer nodig.
• Ambitie: Welke ambitie heb jij, wat wil je bereiken in of met je werk. Is het belangrijk dat je carrière kunt maken voor jou.
• Comfort: Wat heb jij nodig om je comfortabel te voelen? Denk aan de grootte van je huis, auto of een specifieke woonomgeving. Maar ook kleding, uiterlijke verzorging en reizen horen hier bij. Wat is belangrijk voor jou en hoeveel salaris heb jij nodig om deze levenstandaard te kunnen bereiken/handhaven.

2. Wat zijn jouw ideale aantal werkuren per week?
Onlangs sprak ik een klant die nu als director werkt. Zijn werkweek is op dit moment 70 uur per week. Hij wil graag voor zichzelf starten als ondernemer en zijn product, zijn passie en droom in de wereld zetten. Zijn gewenste werkweek: 70 uur per week. Een andere klant van mij werkt als ondernemer, zij wil voornamelijk tijd om bij haar dochter te zijn. Ze werkt wanneer haar dochter slaapt, tussen de middag en ’s avonds, af en toe. Waarschijnlijk werkt zij minder dan 20 uur per week.

Hoeveel werkuren omvat jouw ideale werkweek? Hou daarbij rekening met:
o Werkzaamheden buiten reguliere ‘kantoor’ tijden, zoals netwerkevents of vergaderingen in de avonduren.
o Jouw reistijd als je dit als werktijd ziet.
o Het beroep dat op je wordt gedaan als je buiten kantoor bent. Denk aan e-mails beantwoorden op je telefoon of reageren op sociale media posts.

3. Hoe ziet jouw ideale werkomgeving eruit?
Waar je werkt heeft zeker ook een impact op hoe jij je voelt en op de balans die jij ervaart. Tegenwoordig zijn er veel bedrijven die op kantoor meer aanbieden dan een bureau. Denk aan Google, en andere ‘Tech bedrijven’ die naast een bedrijfskantine, ook massages of yoga aanbieden. Toch is dit niet voor iedereen ideaal. Hoe ziet jouw ideale werkomgeving eruit:

• Welke sfeer en cultuur is voor jou belangrijk?
• Werk je prima in een kantoortuin of liever op een eigen kamer?
• Vind je het belangrijk dat je met veel mensen werkt die bij jou in de ruimte zitten? Of kunnen die zich ook aan de andere kant van de wereld bevinden?
• Welke inrichting heeft jouw ideale werkomgeving?

4. Waar is jouw ideale locatie?
Voor jouw balans is het belangrijk dat je een plek hebt, waar jij jezelf kunt zijn. Voor de één is daarbij de werkplek leidend, de ander vindt het belangrijk dat de woonplaats alles biedt wat nodig is. Misschien woon jij heel graag aan het strand, en ben je daarvoor bereid langer te reizen naar de baan die bij jou past. Of wie weet werk jij heel graag in het groen, en ben je bereid daar moeite voor te doen. Beiden is ok, maar wat is het belangrijkst voor jou?

• Hoeveel reistijd ben jij bereid te hebben voor jouw ideale woon- of werkplek?
• Is thuiswerken belangrijk voor jou en is dat een optie?
• Wil je werken in een ‘statig’ kantoorpand of is anti kraak iets dat jou aantrekt?
• Hoe ziet jouw ideale werkplek eruit qua interieur?
• Hou je van een meer formele cultuur of eerder dynamisch en trendy?

Vier belangrijke vragen om mee te starten, wanneer jij op zoek gaat naar een andere job. Zorg dat je minder stress ervaart en minder kans loopt op een burn-out door eerst stil te staan bij deze vragen.

Over twee weken deel ik de laatste 3 cruciale vragen met je. En als je nu denkt ik ben wel erg ver van mijn gewenste situatie verwijderd, dan deel ik graag met jou –in deel 2- het stappenplan waarmee het wel mogelijk wordt om je doel te bereiken.

Over Yvonne Dam
De afgelopen jaren heeft Yvonne (1972) over de hele wereld in 4 landen gewoond en in senior posities gewerkt. Op dit moment is ze woonachtig in Londen. Na 22 jaar in meerdere internationale consultancy functies te hebben gewerkt is Yvonne haar eigen (loopbaan)coaching bedrijf Amaze Yourself gestart. Yvonne coacht drukke ambitieuze mensen om volop van het leven én hun carrière te genieten. Focussen op wat echt belangrijk is en werken in een plek waar je wordt gewaardeerd, zijn daarbij key.