Sponsored content
Sponsored content

Het sollicitatiegesprek: hoe pak je dat aan?

Je hebt je goed voorbereid op je gesprek en een goede voorbereiding is het halve werk. Ook in het gesprek kun je bewust handelen, zodat je een zelfverzekerde en vriendelijke indruk maakt. Met deze zes tips zorg je voor een goede indruk tijdens het gesprek.

  1. You never get a second chance to make a first impression
    Heb jij ooit iemand een hand gegeven en gedacht: ‘Hè jakkes, wat een slap handje?’ Vast wel. En wat dacht je toen? Wow, die is zeker van zichzelf? Nee, vast niet! Dus de eerste tip is: geef een goede ferme hand. Hoe weet je of jij een ferme hand geeft? Oefenen! Vraag iemand in jouw omgeving om feedback als jij hem een hand geeft. Krachtig, maar ook zeker niet té stevig als een bankschroef. Dat is echt minstens zo’n afknapper als een slap handje.
  2. Maak oogcontact
    Als je iemand een hand geeft, kijk die persoon dan ín de ogen! Stel je rustig voor met je voor- en achternaam en kijk die persoon aan, blijf rustig en sta rechtop. Tijdens het gesprek is oogcontact ook heel belangrijk. Van de zenuwen zijn veel mensen geneigd om overal heen te kijken en hun gesprekspartners ogen te vermijden. En dat is niet handig! Zijn er twee interviewers? Kijk dan naar beiden en houd jouw aandacht bij degene die spreekt maar kijk ook af en toe even naar de ander. Als jij spreekt, kijk je beiden beurtelings aan. Zorg ervoor dat beiden evenveel aandacht krijgen!
  3. Luister aandachtig
    Het is heel belangrijk om aandachtig te luisteren in het gesprek. Maak aantekeningen als je wilt, of schrijf vragen op wanneer je die hebt. Laat de ander weten dat je luistert door te knikken of door instemmende geluiden te maken, indien van belang. Bevestig ook dat je hebt gehoord wat de ander zegt, of vat het samen, als dat op dat moment geschikt is. Als het niet duidelijk is, vraag dan liever om verduidelijking dan dat je iets aanneemt en daarop antwoordt. Hoe meer de interviewer zich gehoord voelt, hoe prettiger hij dat zal vinden. En dus hoe positiever er over jou gedacht wordt.
  4. Blijf rustig
    Als rustig blijven het laatste is wat je kunt, omdat je heel erg zenuwachtig bent, besef dan dat de recruiter hier geen halszaak van zal maken. Als je te geforceerd probeert je zenuwen te verbergen, maak je het jezelf onnodig moeilijk. Besef dat gezonde spanning heel normaal is. Onderzoek voor jezelf hoe je zo rustig mogelijk kunt blijven en neem daarvoor je ruimte. Heb je bijvoorbeeld iets meer tijd nodig om een antwoord te formuleren op een vraag? Neem dan een slok van je thee om wat tijd te winnen. Of benoem letterlijk dat je daar graag even wat langer over na wil denken. Geef jezelf ruimte om je rustiger te voelen.
  5. Stel vragen
    Vragen stellen is heel belangrijk en het wordt vaak onderschat door sollicitanten. Zie het stellen van een vraag niet als onvermogen. Soms denk je misschien dat het een teken is dat je zaken niet goed begrijpt of je kennis niet voldoende is. Of je voorbereiding niet. Maar recruiters zien het stellen van vragen juist als goede voorbereiding, interesse en betrokkenheid. Als je echt geen vragen over de functie zelf hebt, vraag dan dingen over de bedrijfscultuur of over het team waarin je mogelijk terecht komt. Er is altijd wel iets wat je wilt weten. Vraag in ieder geval altijd naar de vervolgstappen, en de termijn waarop je iets terug hoort. Let wel goed op dat de vragen die je stelt, een goede inhoud hebben. Daarom is het prettig als je er alvast een aantal hebt voorbereid en opgeschreven, die je meeneemt naar jouw interview. Is je vraag al beantwoord in het gesprek, dan kun je dat aangeven, waarmee je laat zien dat jij daar al wel over had nagedacht.
  6. Een goede afsluiting
    Ook een mooi moment waarop jij het verschil kunt maken. Sta rustig op en geef de achterblijvende gesprekspartner een hand, terwijl je hem in de ogen kijkt. Bedank hem voor het gesprek en zeg iets in de trant van: “Bedankt voor het prettige gesprek. Ik kijk ernaar uit om van u te horen.” Als je met de andere gesprekspartner meeloopt naar de uitgang, kun je iets neutraals zeggen over het gebouw of over het weer. Je kunt ook refereren aan hoe leuk je de functie vindt en hoe graag je daar zou willen werken. Laat een goede indruk achter!
  7. Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
    In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.