Coachartikel

Het gaat er meer om waar je vandaan komt, dan waar je naartoe wilt.

Balans vinden, is in het leven vaak vrij essentieel. Of je het nu over thuis, in je relatie, op het werk of in de kroeg hebt. Bier tegenover wijn. Vega tegenover vlees. Met je vrienden op stap of met je man/vrouw op de bank. Laat naar bed of vroeg er weer uit. Sporten of de kroeg.
Keuzes maken is toch een beetje de essentie van volwassen worden. Maar, niet alleen van volwassen worden. Want ook aan de sollicitatie-tafel is het maken van de juiste keuzes van essentieel belang.

Want waar focus je je nu op? Het heden of het verleden? De laatste maanden kom ik veel mensen tegen die, laat ik er maar even en voetbalterm ingooien, nogal maniakaal vooruit verdedigen. Sollicitanten waarbij de focus tijdens het sollicitatiegesprek ligt op wat ze willen in een nieuwe baan, waar de eisen, wensen en (zakelijke) verlangens liggen. Nu ben ik helemaal voorstander van een evenwichtig sollicitatiegesprek waarbij de sollicitant ook doorvraagt. Maar laten we hier nu ook weer niet in doorslaan.

Weten wat je komt halen is helemaal goed, maar vergeet ook alsjeblieft niet om te vertellen wat je komt brengen. Wat kan je, wie ben je? Wat zijn je offers en je successen. Zonder uiteen te zetten wat je kunt, is vertellen wat je wilt nogal een losse flodder. Dan wordt het in plaats van een evenwichtig gesprek, ineens de grote dikke-ikke show.

Laat ik daarom het podium maar even nemen om te pleiten voor sollicitatie-balans. En die balans bewerkstellig je absoluut ook door goed door te vragen in het gesprek. Maar vergeet niet dat je niet vooruit kunt verdedigen zonder te kunnen leunen op een goede verdediging. En die verdediging bestaat uit jouw verhaal. Uit jouw verleden. Zonder het verleden, geen heden.

Ik zeg het altijd maar zo: je komt bij het heden, door te vertellen over het verleden.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.