Coachartikel

Het beste advies dat ik ooit kreeg om als startend ondernemer snel te groeien

In 2007 stond ik in de startblokken met mijn bedrijf. Na een intensieve carrière in loondienst, besloot ik het over een andere boeg te gooien. Ik startte als loopbaancoach. In een nieuwe stad waar we pas een paar maanden woonden schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel. Ik maakte een website, wat in die tijd nog een hele klus was, deelde met zoveel mogelijk mensen wat ik ging doen en probeerde vervolgens klanten te vinden. Ik zat vol vragen over hoe je een goede loopbaancoach met een praktijk vol klanten werd.

Via mijn netwerk maakte ik een afspraak bij een succesvolle loopbaancoach die ver genoeg van me vandaag woonde om geen concurrent te zijn. In die tijd werkte je als coach echt nog offline en regionaal. Ik vroeg hem om advies. Nog elke dag ben hem dankbaar dat hij destijds de tijd nam voor me. Zijn advies: “Begin professioneel.” Ik nam het ter harte. Ik liet een fatsoenlijke huisstijl ontwerpen en besloot het “begin professioneel” zover mogelijk door te trekken als ik kon. Ik stelde me in netwerken voor met zelfvertrouwen, sprak over de succesvolle trajecten die ik met proefklanten had gedaan – waarbij ik “proef” weg liet -, en zocht naar plekken waar ik als gastexpert kon spreken of bloggen. Mijn interpretatie van zijn advies werd het motto dat ik, vanaf dat ik als business coach verder ging in 2015, mijn klanten op het hart druk: don’t be a rookie.

Als je iets nieuws start, voel je je al snel een beginner. Hoe vaak ik niet van onze startend ondernemers klanten heb gehoord: “Maar ik heb nog niet veel ervaring. Ik ben pas net gestart met mijn bedrijf.” Lijkt logisch om te zeggen toch? Maar wat doe je dan met al die jaren vóór je ondernemer werd? Toen je in loondienst werkte? Heb je daar dan niets geleerd? En je rugzak flink gevuld met ervaring, vaardigheden en kennis? De rookie zegt “ik kom pas net kijken, dus ik gedraag me als een onwetende starter die al dankbaar mag zijn als er überhaupt iemand met me wil werken zonder dat ik hem daarvoor hoef te betalen.” Ik overdrijf natuurlijk. Maar niet voor niets.

Nog elke dag hoor ik ondernemers – ook zij die al langer ondernemen maar iets nieuws opzetten – zeggen dat ze het gevoel hebben teveel te vragen voor hun product of dienst, omdat ze met dit aanbod en als ondernemer hun sporen nog moeten verdienen. Mag ik dat even voor je omdraaien? Wil jij als klant werken met iemand die zich als een onervaren beginner opstelt? Vast niet. Doe het dus zelf ook niet! Je bent als ondernemer misschien startend, maar in je vak ongetwijfeld al veel meer expert dan je zelf erkent. Ik vroeg vanaf dag één een behoorlijk tarief voor mijn coaching. Het gemiddelde dat een goede loopbaancoach in die tijd vroeg. Als je wilt horen bij je succesvolle collega’s, handel dan als je succesvolle collega’s. Schaar je onder hen, die weten waar ze mee bezig zijn en dat ook durven claimen. Je potentiële klanten willen weten dat jij weet wat je doet!

De snelste manier om te komen waar je naar toe wilt – qua groei en succes – is om vandaag de persoon te zijn die je daar bent. Hoe maak jij je keuzes, hoe handel je, en wat doe en laat je als je meer succes hebt dan nu? Veel ondernemers wachten met te handelen zoals ze zouden doen als ze verder zijn totdat ze daadwerkelijk verder gegroeid zijn. Alsof ze dan pas de ruimte of het recht voelen om dat te doen. De waarheid echter in mijn bedrijven is dat ik kwam waar ik nu ben door steeds te handelen alsof ik al verder was. Dat is ook mijn uitnodiging aan jou: welke keuzes zou je vandaag maken als je al verder was? Door vandaag te handelen als de succesvollere versie van jezelf, zal je bedrijf sneller groeien omdat je jouw bedrijf anders benadert en klaarmaakt voor groei.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.