Sponsored content
Sponsored content
Coachartikel

Haal jij het beste uit jouw netwerk?

De arbeidsmarkt is enorm veranderd. Organisaties zijn voortdurend in beweging. Nieuwe functies ontstaan en andere verdwijnen. Een baan voor het leven bestaat al lang niet meer. Het is jouw voortdurende taak je loopbaan zelf vorm te geven. Het beroep dat gedaan wordt op jouw zelfsturend vermogen is dan ook groter dan ooit.

Dat het daarom belangrijk is dat je zelf goed aangeeft waar je naar toe wilt, dat snap je wel. Je eigen ambities helder in kaart brengen en overtuigend overbrengen aan je leidinggevende of in je netwerk is daarbij een belangrijke (maar niet altijd eenvoudige!) taak. En omdat je inmiddels waarschijnlijk ook op meer plekken gelezen hebt dat de meeste vacatures via-via worden ingevuld, begrijp jij ook dat je netwerk een belangrijke rol speelt bij het vinden van werk.

Maar nu komt het: Haal jij wel het beste uit je netwerk?
Weten de mensen in jouw netwerk eigenlijk wat je PRECIES doet? Wat je precies te bieden hebt? Welk probleem jij als geen ander kunt oplossen? Waar “ze jou voor moeten hebben”? Ja, dat weten ze, denk je nu misschien. Dat dacht ik namelijk ook.

We denken onze vrienden en familie door en door te kennen. We spreken ze regelmatig, ook over ons werk. Dus gaan we ervan uit dat ze wel weten wat we doen. We vragen ze om “hun ogen open te houden” als we actief zoeken naar nieuw werk, en prijzen ons gelukkig dat we zoveel lieve mensen om ons heen hebben die met ons uitkijken naar mogelijke nieuwe kansen. Ik dus ook…

Want als ondernemer ontvang ik ook regelmatig via mijn netwerk contacten, mogelijkheden en klanten. Zo verwees een goede vriend iemand naar mij. Bij het kennismakingsgesprek met deze persoon bleek echter dat haar business coaching vraag niet paste bij mijn expertise. En dat was jammer voor alle partijen: voor haar, voor mij en voor onze gezamenlijke vriend die zijn tijd en energie erin had gestoken om ons aan elkaar te koppelen. Pijnlijke realisatie ook voor mij: zelfs als business coach had ik mijn verhaal bij mijn meest intieme netwerk kennelijk niet op orde!

Waarmee ik maar wil zeggen: Zorg dat jouw netwerk exact weet waar je naar zoekt, wat je te bieden hebt en hoe ze jou kunnen helpen. Laat minimale ruimte voor eigen interpretatie, vooroordelen, te snel getrokken conclusies of andere geweldig bedoelde hulp waar je niet per se wat aan hebt.

Verwoord exact:

  • wat je talenten zijn
  • welk specifiek probleem jij oplost
  • voor welke bedrijven je dat wilt en kunt doen
  • waar die bedrijven moeten zitten (noem zelfs liever de bedrijven uit je targetlist waar je echt graag wilt werken en vraag je netwerk of ze iemand kennen die daar werkt)
  • voor hoeveel uren per week je dat wilt doen

Schrijf dit op in een e-mail die je uitstuurt naar je netwerk. Mensen willen elkaar vaak graag verder helpen als ze dat kunnen. Maak het ze makkelijk! Hoe specifieker jij het maakt, hoe sneller zij je kunnen wijzen op kansen of ontwikkelingen waar ze iets over gehoord hebben.

En maak het ze extra makkelijk door een tekst over jezelf aan te leveren die zij één op één kunnen doorsturen naar voor jou relevante contactpersonen. Zo kost het jouw netwerk zo min mogelijk tijd om jou te helpen in je zoektocht.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.