Coachartikel

Falen als weg naar succesvol ondernemen

Laten we eerlijk zijn: als ondernemer zijn we ooit vol enthousiasme begonnen met ons bedrijf. Gaandeweg hebben we vooral in de praktijk zelf mogen uitvinden hoe ondernemen werkt. Hoe je bekendheid opbouwt en klanten vindt.

Elke dag werk ik met ondernemers die hun bedrijf willen laten groeien. Wat leidt tot voorspelbaar succes? Het is een vraag waarop elke ondernemer het antwoord zou willen horen. Niet voor niets bieden mijn collega businesscoaches en ik waar we kunnen kennis, tools en stappenplannen om jou als ondernemer zo goed mogelijk te helpen je bedrijf tot een succes te maken, wat jouw persoonlijke definitie van succes ook is.

Echter is de praktijk voor elke ondernemer anders. Ik geloof niet in één gouden strategie die voor iedereen werkt. Waar ik in 11 jaar ondernemen, 2 bedrijven en het werken met vele ondernemers wel van overtuigd ben geraakt is dit: ondernemen is vallen en opstaan, testen en proberen.

Als je kijkt naar hoe je een salesfunnel bouwt, een webinar opzet, een lancering uitwerkt of een weggever succesvol inzet dan kun je in dat proces vijf fases onderscheiden: creëren, testen, live zetten, meten, herhalen.

Laten we als voorbeeld van zo’n proces een salesfunnel nemen. Als je die wilt opzetten doorloop je deze vijf fases op de volgende manier. Allereerst ontwerp je dit proces en maak je de content ervoor. Vervolgens test je of alles werkt. Komen de mails goed aan? Op het juiste moment en kloppen alle links? Vervolgens zet je je funnel live en komen de eerste mensen hierin. Dan kun je gaan meten. Hoe wordt er op de mails gereageerd? Klikken mensen door? Wat is de conversie? Dit is de meest waardevolle fase. Hier verzamel je de feedback die nodig is om je funnel nog effectiever te maken. Je maakt aanpassingen, zet die live en meet ook daar de resultaten van. En als je ziet dat je funnel tot succesvolle resultaten leidt, kun je dit proces blijven herhalen. Of de succesfactoren hiervan gebruiken en reproduceren bij andere processen.

Wat ik hiermee vooral wil zeggen is dat proberen, testen, fouten maken en daar vervolgens van leren een normaal en noodzakelijk onderdeel zijn van succesvol ondernemen. Het is belangrijk om je dat te realiseren als jij op dit moment je best doet om je bedrijf te laten groeien maar daarin nog niet altijd je gewenste resultaten behaalt.

Ondernemers die hun bedrijf succesvol laten groeien hebben het falen en leren van fouten omarmd als onderdeel van de weg naar succes. Zonder al deze waardevolle feedback zou je immers niet je processen nog beter kunnen maken. Uit angst voor falen zie ik in de praktijk ondernemers soms hun plannen niet naar buiten brengen. Ze willen het eerst nog verder perfectioneren. Wanneer je beseft dat je feedback van de buitenwereld nodig hebt om je processen en aanbod te perfectioneren, ontkom je er niet aan om dit vallen en opstaan vanaf nu te accepteren als onderdeel van het leven van een ondernemer! Door het onderdeel van een proces te maken en op die manier meer te rationaliseren kun je het falen – wat in werkelijkheid niet meer dan feedback is – buiten jezelf laten en niet persoonlijk opvatten. En mocht je uiteindelijk alsnog falen voor jouw gevoel ? Besef dan dat je het stoppen met iets dat niet werkt ook simpelweg kunt zien als een andere keuze die je hebt gemaakt, meer dan een faalervaring. Alles in ondernemen is trial and error en test and try waarin jij als ondernemer op basis van de feedback en resultaten elke keer weer nieuwe keuzes mag maken!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.