Coachartikel

Er is geen makkelijker verkoopgesprek, dan een sollicitatiegesprek

Het kan bij mij soms nogal druk zijn. Met meerdere ondernemingen verkoop ik T-shirts, petjes, truien, stickers, loopbaancoaching, spreekbeurten, workshops, boeken, columns en interviews. Niets komt je aanwaaien, dus je bent constant bezig business te halen en je dienstverlening of product te verkopen. Die gesprekken verlopen doorgaans volgens een vast stramien. Je komt binnen, vervolgens analyseer je de klantvraag en daar doe je een passend aanbod op. Je stapt dus altijd ‘blind’ naar binnen. Dat is bij ieder verkoopgesprek vaak het geval, behalve bij een sollicitatiegesprek.

En dat is even mooi! Want bij een sollicitatiegesprek weet je op voorhand vaak wel waar de klantbehoefte ligt. Dat staat namelijk in de: va-ca-tu-re. Gewoon allemaal netjes onder elkaar. Dit zijn we, dit ga je doen en dit zoeken we. Het enige wat jij dus hoeft te doen is onderbouwen waarom je de oplossing voor die klantbehoefte bent. Hoe lekker is dat?

Je hoeft dus niet ‘on the spot’ uit te gaan zitten zoeken wat ze zoeken. Je hoeft hoogstens door te vragen. Door te vragen op informatie die je op voorhand dus al hebt gekregen. Vervolgens moet je zaken gaan onderbouwen, die je ver van tevoren al hebt kunnen voorbereiden. En geloof me, dat is een luxe die je niet vaak hebt in een verkoopgesprek.

Maak daarom gebruik van die vacature. Denk op voorhand na over de onderbouwing die je kunt geven op de behoeftes die in de vacature staan. Ga eens kijken op welke zaken je kunt doorvragen tijdens het gesprek. Zo’n vacature zorgt ervoor dat je met een grote voorsprong het gesprek in kunt gaan.

Maak er dus gebruik van.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.