Coachartikel

Een succesvol bedrijf bouwen: het echte werk is het echte werk

Mijn business coach team en ik krijgen voortdurend de vraag: Hoe maak ik mijn bedrijf succesvol? Voor veel ondernemers is dat een ware zoektocht terwijl het proces in wezen heel eenvoudig is. Waarom het veel ondernemers dan toch niet lukt is in mijn ogen, omdat ze te snel willen gaan en te vroeg hun plannen vertalen naar strategische acties.

Na jarenlang met honderden ondernemers te hebben gewerkt aan hun groei zie ik dat deze drie stappen in deze volgorde belangrijk zijn om te zetten:
1. Helder krijgen wat je exact wilt en van daaruit je doelen bepalen
2. Blokkades opruimen die je belemmeren om je doelen te bereiken
3. De juiste strategische acties verbinden aan je doelen.

In de praktijk echter komen veel ondernemers hobbels tegen waardoor ze onbewust dit proces moeilijker maken. Ten eerste heb ik in alle jaren dat ik met ondernemers werk gezien hoe weinig ondernemers echt goed weten wat ze werkelijk willen. Ze handelen in mijn ogen nog te vaak vanuit verwachtingen van zichzelf en van anderen. Ze bepalen hun doelen op basis van wie ze denken te moeten zijn, wat realistisch is, wat de markt wil of wat ze denken dat het meest haalbaar is. Het snelst zul je klanten vinden als je je aanbod maakt gebaseerd op het punt waarop jouw expertise én drijfveren samenkomen met een realistische vraag in de markt die groot genoeg is. Op dat laatste weten de meeste ondernemers zich wel te richten. Op het eerste element van deze wat we noemen sweet spot richten ze zich vaak niet goed genoeg. Omdat ze niet weten wat hun meest waardevolle en unieke expertise is en vooral omdat ze nog niet de vrijheid nemen om te kiezen voor dat wat ze het allerliefste aanbieden.

Voordat je je laat inperken door de gedachten dat er geen werk in is of dat je hier niet voldoende ervaring in hebt is het echt belangrijk om je te doelen te bepalen op basis van wat je werkelijk wilt. Je motivatie om dat te laten slagen zal namelijk veel groter zijn als het voor jou ook belangrijk is dat het lukt. Ontdoe je doelen van alles dat niet werkelijk vanuit jou komt en je zult ze makkelijker behalen. Je motivatie voor het halen van je doelen zal groter zijn. En omdat ondernemen al uitdagend genoeg is zul je die stevige intrinsieke motivatie echt nodig hebben!

De tweede stap is voor veel ondernemers ook uitdagend. Succesvol klanten vinden met jouw unieke aanbod vraagt van jou dat je kunt claimen wat je waard bent. Dat je durft te gaan staan voor je kunde en ervaring. Hierin komen veel ondernemers hun beperkende gedachten of aangeleerde overtuigingen tegen: doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Niet op je borst kloppen. Bescheiden blijven. Helaas: met te veel bescheidenheid kom je niet vooruit. Jouw potentiele klanten willen weten dat jij gelooft in wat je doet. Ze willen dat jij het vertrouwen uitstraalt dat je de klus voor hen kunt klaren. En ze willen dat je leiding neemt in hoe je met hen spreekt over wat je doet en hen expliciet uitnodigt om klant te worden. Voor veel ondernemers die in hun loondienst loopbaan niet in commerciële functies hebben gewerkt, vraagt het ondernemen daarom ineens een hele set nieuwe commerciële vaardigheden die al snel te agressief of niet integer voelen. Juist de blokkades die je ervaart op verkopen en marketing mag je opruimen om te zorgen dat jij zonder schaamte jouw werk kunt brengen naar de mensen voor wie je een verschil kunt maken. Daarom zeg ik vaak dat het échte werk om succesvol te zijn met je bedrijf dus niet de strategische plannen zijn maar het innerlijke werk om te leren vertrouwen op wat je te bieden hebt.

De laatste stap lijkt ook eenvoudiger dan hij in de werkelijkheid voor veel ondernemers is. In elk geval is het belangrijk pas strategische plannen uit te werken als je dus heel goed weet wat je precies wilt bieden en aan wie, en zorgt dat je jezelf hierin niet tegenhoudt. Je kunt je voorstellen dat een perfecte strategie – ik zeg maar wat: via Facebook advertenties mensen naar je gratis webinar leiden en daarin een gratis telefonisch gesprek aanbieden waarin je je aanbod doet – niet werkt als jij nog niet stevig genoeg in je schoenen staat. Je deelnemers aan je webinar zullen je spanning voelen, je verkoopgesprek zal moeizaam lopen als je niet aan het einde concreet het aanbod durft te doen of als je denkt dat nog eens terug bellen om het gesprek op te volgen voelt als “te opdringerig”.

Het echte werk om je bedrijf tot een succes te maken is dus vooral innerlijk: kiezen voor wat je écht wilt, werken aan je positieve mindset en met vertrouwen en overtuiging strategische marketingacties uitwerken.

In welke van deze drie stappen uit het proces voel jij dat er voor jezelf de grootste winst te behalen is?

Op zaterdag 16 november organiseren mijn collega’s en ik weer onze trainingsdag “Get Your Business off the Ground”. Op deze dag werken we met een groep gedreven en ambitieuze ondernemers aan de groeistappen voor hun (startende) bedrijf. Reserveer hier je plek.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.