Coachartikel

Een belangrijk doel van jouw e-mailmarketing

“Ik ontvang echt zo bizar veel mail van jou Marloes!”. We zaten in haar coachsessie en bespraken haar lanceerstrategieën voor haar high end aanbod van volgend jaar.

“Maar ik ben natuurlijk ook klant, dus ik ontvang vast verschillende soorten e-mails? Jouw mails zijn wel altijd spot-on, en ik heb er altijd wat aan. Maar moet ik dan zelf echt ook zoveel gaan mailen om mijn bedrijf te laten groeien?”
Als ondernemer weten we dat we zichtbaar moeten zijn. E-mailmarketing is in mijn ogen daarin echt een geweldige manier om met je volgers voortdurend in verbinding te zijn, waarde te leveren en aan jullie relatie te bouwen.

In een andere sessie deelde een klant onlangs dat ze een event had dat ze na lang wikken en wegen toch nog een keer naar haar maillijst had verstuurd. “Ik twijfelde, want ik wil niet teveel mailen.”
Het is wat, dat e-mailen. Wat is teveel? En wat is genoeg? Het punt is: je kunt het nooit voor iedereen goed doen. Behalve voor jezelf en je ideale klant. Ik wil je wijzen op een belangrijke functie van je marketing: je marketing dient er niet alleen toe de juiste mensen aan te trekken, het heeft ook de functie de juiste mensen, die dus juist niet bij je passen, en dat is óók een hele specifieke groep, af te stoten.
Ja je leest het goed: Af te stoten. Af te schrikken. Weg te jagen.

Als je nooit uitschrijvingen op je nieuwsbrief zou krijgen doe je waarschijnlijk iets niet goed. Je boodschap zal waarschijnlijk te afgezwakt zijn – om niemand af te schrikken – of niet gericht genoeg op jouw ideale klanten. Elke nieuwsbrief uitschrijvingen ontvangen zou bijna een doel mogen zijn in jouw marketing!
Kijk eens in jouw inbox naar alle nieuwsbrieven die je ontvangt. Bij sommigen ben je bij (bijna) elke mail blij en haal je er iets uit. Anderen storen je omdat het voelt alsof ze je veel mailen. Die laatsten resoneren blijkbaar niet meer, maar heb je nog niet uit je inbox verwijderd.

Zo is het ook met jouw volgers en nieuwsbrieflezers. Wie helemaal weg is van wat jij deelt, zal niet snel vinden dat je teveel mailt en wie dat wel vindt, hoera! Dan heb je weer op heel effectieve manier de mensen afgeschrikt die echt beter met iemand anders kunnen werken! Gun die mensen het om dat heel helder te voelen, zodat ze niet meer twijfelen maar resoluut voor een ander kunnen kiezen. Want ook voor hen geldt: alleen als ze de stap zetten echt hulp te zoeken voor hun vraagstuk zullen ze de positieve impact in hun eigen leven kunnen ervaren!

Trek de juiste mensen aan. Stoot de juiste mensen af. Zodat beide groepen precies voelen met wie ze willen werken en de koe bij de horens vatten! Elke keer dat je een waardevol inzicht, advies of gewoon iets leuks dat jouw ideale klanten blij zou maken niet deelt, ontneem je je volgers iets. Mailen dus. Voor hen die elke keer weer uitkijken naar jouw bericht.

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en hart willen werken en hun bedrijf tot een succes willen maken.