Sponsored content
Sponsored content
Coachartikel

Durf jij wel genoeg domme vragen te stellen?

Leer fouten maken in 5 stappen.

Iris zal niet zo snel haar mond opendoen tijdens het afdelingsoverleg en de rondvraag laat ze vrijwel altijd aan zich voorbijgaan. Maar als je Iris één op één spreekt, heeft ze wel degelijk een mening over veel zaken op het werk. Met haar oplossingsgerichte en analytische benadering,  zouden haar ideeën écht iets kunnen toevoegen. Maar dat gunt ze haar collega’s niet. Niet uit onwil, maar omdat ze zichzelf afremt wanneer zij in de schijnwerpers staat. Ze verzint allerlei redenen waarom ze nu beter niets kan zeggen, terwijl ze diep in haar hart wel weet dat het smoezen zijn. En daarom weten maar weinig mensen hoe origineel en constructief haar ideeën zijn, en hoe goed ze eigenlijk is.

Ben jij ook een Iris?

Misschien herken jij jezelf wel in de bovenstaande beschrijving. Spreek jij je soms ook niet uit, terwijl je eigenlijk wel degelijk iets wilde zeggen of snap je niet wat er bedoeld wordt, en laat je het maar gaan? Heb je in stilte een idee ontwikkeld, maar durf je het niet op de agenda te zetten?  Of breng je het zo klein en bescheiden . “het is maar een ideetje.”, en een dominante collega walst er direct overheen.?

Dus je neemt liever niet het risico om gehoord te worden en bent misschien bang dom over te komen.

Hieronder een 5 stappenplan zodat je het risico wél durft te nemen, waardoor jouw kwaliteiten optimaal worden benut.

  1. Word je bewust van je smoezen op momenten waarop je iets wilt zeggen en dat toch niet doet. Smoezen zijn er in allerlei varianten, even wat voorbeelden: “Ik zoek het later nog wel een keer uit” en “ik wil ze niet ophouden”, “Ik zit vandaag niet zo lekker in mijn vel, het komt wel een andere keer”, “De vergadering duurde al zo lang, er was gewoon geen tijd meer voor”. Het kan allemaal best een keer echt waar zijn, maar check eerlijk bij jezelf of de hoofdreden van jouw zwijgzaamheid niet gewoon de angst in jou is.
  2. Schrijf je gedachten eens op en lees deze terug. Probeer de volgende zin af te maken: ‘Ik moet voorkomen dat…”. Het antwoord daarop zal je waarschijnlijk reëel voorkomen. Bij voorbeeld: “dat ik voor gek sta” of “dat ze achter mijn rug om praten”. Probeer je eigen therapeut eens te zijn door jezelf te bevragen met “en dan?”. Mogelijk kom je uit op de bottom line dat je denkt dat ze het nooit zal vergeten, dat je baas je incapabel gaat vinden en dat jij jouw baan kwijtraakt. Dit zijn gedachten die jouw gevoel sturen, zonder dat je daarvan bewust bent. Nu kun je eens rustig naar je gedachten kijken en afvragen of je het wel klopt wat je hier denkt.
  3. Geef bewust tegengas. Je bent geen slachtoffer van jouw gedachten; je kunt echt anders denken. Dat gaat waarschijnlijk niet zomaar als een bekeerling die het licht gezien heeft, maar als je bewust tegenstuurt lukt het wel. Wat helpt zijn de volgende vragen: “Helpt deze overtuiging je verder?” En: “Hoe groot schat jij de kans dat je je baan echt kwijt zult raken als gevolg van jouw opmerking?” Ten slotte: “Stel dat, hoe onwaarschijnlijk ook, je hierdoor je baan kwijt zou raken, zou je dan nog gelukkig kunnen worden?” Verder praktisch: vertel over de overtuigingen en je nieuwe aanpak tegen andere (oplossingsgerichte) mensen. Zo wordt het steeds meer een nieuwe werkelijkheid voor je.
  4. Je leert het beste door nieuwe ervaringen op te doen. Je zou jezelf kunnen voornemen wél een keer aan te geven dat je iets niet begrijpt, of een punt op de agenda te zetten in het overleg of je hand op te steken in de rondvraag. Misschien niet gelijk in een lastige setting, maar bij een minder lastig overleg. Jezelf voornemen om te oefenen met vragen stellen of opmerkingen te maken en ervaren wat er nu daadwerkelijk gebeurt. Met een nieuw verhaal bewust repeterend: dat het je alleen op korte termijn verder helpt zo voorzichtig te zijn, maar uiteindelijk ook veel nadelen heeft. Dat de risico’s helemaal niet zo groot zijn als ze soms voelen.
  5. Noteer je vorderingen. Je zou over een tijdje zomaar kunnen denken dat je nu iets doet wat je altijd al deed, terwijl je wel degelijk nieuw gedrag uitprobeert. Wanneer je geen logboek bijhoudt van jouw experimenten , is het risico aanwezig dat je vooral ziet wat er nog niet goed gaat en daardoor gedemotiveerd raakt. Geef jezelf de credits voor het oefenen. Wees net zo begripsvol naar jezelf als je zou zijn bij je kind, als je vragen of opmerkingen er soms wat weinig geroutineerd uit komen. Je hebt immers jarenlang niet geoefend, en jezelf uiten in een overleg vergt een leertraject. Vier je successen!

Het risico durven te lopen door iets doms te zeggen, is eigenlijk een voorwaarde om succesvol te kunnen zijn. Wil je meer lezen over deze aanpak, kijk dan op www.loopbaanonderhoudsgroep.nl onder artikelen.

 

Over Ester de Bruine (@esterdebruine) 
Ester (1961) studeerde Onderwijskunde en Arbeids- & Organisatiepsychologie. Ze werkte als hr-professional, docent aan de Hogeschool, consultant en ze startte een businessunit voor vrouwen en hun loopbaan. In 2012 richtte zij de Loopbaanonderhoudsgroep op, met als doel om werknemers te helpen beter voor hun eigen onderhoud te zorgen. En om werkgevers dat te laten faciliteren: Duurzame Inzetbaarheid 2.0. Ook schreef zij diverse boeken om mensen te helpen bij het vinden van hun pad op de arbeidsmarkt.