Sponsored content
Sponsored content
ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Dit zijn de vijf redenen waarom je besluiteloos bent

Stilstand, in je carrière, je leven of op andere vlakken, komt vaak door besluiteloosheid. Niks doen zorgt ervoor dat er niks gebeurt. Maar waarom zijn we soms besluiteloos. Crew zocht uit waar het vandaan komt en kwam met de vijf redenen die ons besluiteloos houden.

  1. De bevestigingsneiging
  2. Zoeken naar voorbeelden die je gelijk bevestigen. Amerikanen noemen het confirmation bias. Je hebt een hekel aan een collega die niet functioneert? Je zult alleen nog maar voorbeelden zien die jouw oordeel bevestigen. Zo blijven vooroordelen in stand, terwijl het alleen mogelijk is juist te oordelen als je actief op zoek gaat naar voorbeelden die jouw oordeel juist ontkrachten. Dat is het tegenovergestelde van confirmation bias: falsificatie. Deze wetenschapstheorie is ooit bedacht door Karl Popper. De bevestigingsneiging kan besluiteloosheid in stand houden.

  3. Referentie-effect
  4. Veel gebruikt door pr-bureaus die maar wat graag de eerste indruk in een kwestie geven. Dat is het referentie-effect. Anchoring in het Engels, het anker bepaalt het beeld. En die eerste indruk is zeer belangrijk. Zet je bijvoorbeeld hoog in bij salarisonderhandelingen dan zal dat eerste getal tot een uiteindelijk hoger salaris leiden dan de collega die lager inzet. En zelfs al zeg je tegen specialisten dat een project een slaagkans van 40 procent heeft, dan zijn ze positiever dan collega’s die te horen kreeg dat het project 60 procent kans had om te falen. Zo’n referentie kan je beletten om een besluit te nemen.

  5. De neiging om je aan te passen
  6. Wil je een besluit nemen dat tegen het oordeel van de meerderheid in gaat dan moet je sterk in je schoenen staan. Het volgen van de massa kan leiden tot het gaan zien van slechte, populaire films of het eten in ketens waar het niet heel lekker is. In ergere gevallen leidt het tot groepsdenken. Het zit in ieder geval creativiteit en uniek denken in de weg.

  7. De neiging om naar de successen te kijken
  8. Waarom toch altijd maar naar Steve Jobs wijzen? Waarom altijd je spiegelen aan Michael Jordan? Unieke verhalen zijn uniek omdat ze zelden voorkomen. De Amerikanen noemen het survivorship bias. Zet liever op een rijtje wat de grootste bedreiging voor je bedrijf of baan is, dat is nuttiger. Of zoals de succesvolle producent en scenarioschrijver zei:

    “Never follow somebody else’s path; it doesn’t work the same way twice for anyone…the path follows you and rolls up behind you as you walk, forcing the next person to find their own way.”

  9. Angst om te verliezen
  10. De angst om iets te verliezen is zo’n krachtige emotie dat beleggers vasthouden aan aandelen die ze allang hadden moeten verkopen. Het zorgt er ook voor dat we irrationele beslissingen nemen. Neem deze psychologische test:

    Deelnemers kregen 50 dollar, ze kregen daarna de keus om 30 dollar te houden of te gokken met 50 procent kans om 50 dollar te houden. De tweede groep kreeg ook 50 dollar, met de keus om 20 dollar te verliezen of te gokken met 50 procent kans om 50 dollar te houden.

    De groep die 20 dollar zou verliezen, koos vaker om te gokken dan de groep die 30 dollar zou houden, hetzelfde bedrag maar anders geformuleerd. Het idee iets te verliezen beangstigt ons zo dat we besluiteloos worden, terwijl dat vaak niet rationeel is.

Wat te doen bij besluiteloosheid?
Loop bij het maken, of dus juist uitstellen, van een beslissing bovenstaande vijf punten na en vraag aan jezelf:

  • Waarom denk je op een bepaalde manier?
  • Wat zijn de tegenargumenten voor je beslissing?
  • Wie beïnvloedt jouw beslissing?
  • Volg je de groep of je eigen overtuiging?
  • Wat verlies je als je deze beslissing neemt. En wat kun je ermee winnen?