Coachartikel

“Die heeft weinig zelfkennis! Dat ze nou werkelijk dacht dat ze geschikt was voor die functie!”

Ben jij ook weleens wat veel bezig met wat anderen over je zullen zeggen?

Je hebt de ruimte verlaten en je collega’s praten nog even na. Over jou. Sommigen lachen wat besmuikt, anderen slaan zich met de handen op de knieën “hij maakte geen grapje hoor, hij dacht echt dat hij dat wel zou kunnen..”

Als een dergelijk beeld soms door je heengaat, zul je waarschijnlijk niet snel je ambities uitspreken. Ook mildere varianten van dit beeld zijn al genoeg om op je hoede te zijn, je vinger niet op te steken als er zich kansen voordoen iets nieuws te doen. En dat is zonde.

Je geruststellende selftalk helpt je niet
Mogelijk word je onbewust beïnvloed door dergelijke dreigende beelden. Flitst het soms even door je heen, maar ben je ook goed in staat daar een nuchter verhaal tegenover te stellen. Je zegt tegen jezelf: “dat is flauwekul, zo zijn mijn collega’s niet, ” Of: “kan mij het schelen, er wordt over iedereen gepraat”. Maar de kans is groot dat je er niet naar handelt. Dat je jezelf toch meer gedeisd houdt dan je zou willen en dan goed voor je is. Kortom: dat die beelden die misschien maar even snel door je hoofd flitsen, toch veel bepalender zijn voor je gedrag dan je rationele, nuchtere geruststellingen.

Met welke gedachte trap jij op de rem?
Maak de volgende zin eens af in gedachten: ik moet voorkomen dat…
Even wat voorbeelden:
Ik moet voorkomen dat: Ze me arrogant vinden. Denken dat ik mijzelf overschat. Dat ze me dom vinden. Of lui. Of naïef.

Mogelijk heb je ook nog een zwart scenario over wat er kan gebeuren als anderen zo over je praten. Dat je misschien je baan kwijt kan raken doordat iedereen het opeens met elkaar eens is. Dat ze zich afvragen hoe het überhaupt mogelijk was dat jij hier al die jaren hebt gezeten. 70% van de mensen heeft in zekere mate last van het imposter syndroom, ofwel het idee dat je eens door de mand kunt vallen. Als je wilt weten of je daar last van hebt, doe dan deze test.

De stap naar anders denken
Het idee is dat je je bewust nieuwe gedachten eigen maakt, die je wel helpen de rem los te laten en zaken uit te proberen.
Stel jezelf een aantal vragen die je kunnen helpen een nieuwe denkrichting te vinden.
• Is het logisch wat je denkt: kun je het überhaupt altijd voorkomen dat mensen negatief over je spreken?
• Helpt het je om zo te denken?
• Kun je er ook anders over denken? Wat zou je je zoon/dochter, nichtje/neefje aanraden te denken?

“Die heeft weinig zelfkennis! Dat ze nou werkelijk dacht dat ze geschikt was voor die functie!”
• Ik kan niet voorkomen dat mensen negatief over me praten. Het kan altijd gebeuren. Ook als ik niets doe, kan er negatief over me gesproken worden. Ik kan maar beter leren er mee om te gaan.
• Ik vind het niet leuk als mensen negatief over me zouden denken, maar ik kan het wel verdragen.
• De kans dat ik op basis van deze gebeurtenis mijn baan verlies is klein. Veel kleiner dan dat het nu misschien voelt.
• Ik kan niet voorkomen dat ik ooit het risico loop om ontslagen te worden. Dat kan ook gebeuren als ik te weinig initiatief neem. Ik kan maar beter zorgen dat ik altijd een beetje bezig blijf met mijn eigen toekomst binnen of buiten deze organisatie.
• Ik heb in mijn leven al veel beoordelingsgesprekken en gehad en feedback gekregen. Ik weet ondertussen wel wat ik waard ben.
• Ik weet dat ik meer gespitst ben op negatieve feedback en mijn zelfbeeld daardoor wat wankel is: ik wil juist graag oefenen om meer zicht te krijgen op mijn kwaliteiten. Dit is het moment in mijn leven waarop ik een aantal zaken anders wil aanpakken. Ik ben junior-af.
• Ook als het niet gelijk goed gaat is dat geen ramp, iedereen weet dat ik nog wat te leren heb. Dat zou voor andere kandidaten ook gelden.
• Als ik mijn vinger niet opsteek, mis ik kansen om dingen te leren, mijzelf echt te benutten.
• Als ik mijn vinger niet opsteek, krijg ik straks te maken met iemand die de leiding heeft, terwijl ik er meer vanaf weet/het beter kan.
• Als ik mijn vinger niet opsteek, geef ik mijn kinderen niet het goede voorbeeld.
• Als ik mijn vinger niet opsteek, doe ik mijn bedrijf tekort.

Ontrem jezelf
Maak er jouw verhaal van. Haal er de elementen uit die voor jou geloofwaardig klinken en die je helpen minder schroom te voelen. Realiseer je dat je gedachten vaak een snelweg vormen. En help jezelf een nieuwe ventweg te creëren voor je meer behulpzame gedachten. Ontrem jezelf.

Over Ester de Bruine (@esterdebruine)
Onderwijskundige en psycholoog Ester de Bruine (1961) werkte als HR professional, docent aan de Hogeschool, consultant en manager. In 2012 startte zij de Loopbaanonderhoudsgroep. Vanuit haar kantoor tegenover Rotterdam CS coacht zij managers en professionals bij het werken aan hun eigen onderhoud. Doel is hen te helpen nú op hun best te zijn en ook in de toekomst met plezier en succes te werken. Zij is gespecialiseerd in stress-en burn-outklacten. Daarnaast werkt zij als vrijwillig arbeidscoach voor Vluchtelingenwerk. Zij schreef meerdere loopbaanboeken in een down-to-earth stijl.