Coachartikel

Creëer als ondernemer aanbod dat zichzelf verkoopt

Mooie producten en diensten creëren en razend enthousiaste klanten die alles kopen wat je maakt: dat is natuurlijk het mooiste dat er is voor een ondernemer.
Helaas is dat voor de meeste ondernemers niet meteen de realiteit. Toch zijn er een aantal dingen die je heel bewust kunt doen om aanbod te creëren dat zichzelf verkoopt. Ik noem dat co-creëren met klanten.

Begin bij jezelf
Bij jezelf beginnen lijkt zo logisch. Toch merk ik keer op keer dat ondernemers een aanbod maken dat niet 100% bij hen past. Als je zelf niet oprecht enthousiast bent over wat je aanbiedt, hoe kun je dan verwachten dat een ander dat wél is? Jouw enthousiasme is aanstekelijk! Durf kritisch te strepen in het aanbod dat je nu hebt. Word jij er blij van? Zo nee, durf dan te schrappen!

Luister naar klanten
Businesscoaches adviseren vaak om aan te bieden waar klanten om vragen. Vaak is het ook echt zo dat jouw markt schreeuwt om een oplossing die jij nu nog niet aanbiedt. Een slimme manier dus om aanbod te maken dat zichzelf verkoopt is luisteren naar wat klanten vragen. Maar blijf dicht bij jezelf. Creëer en bied alleen aanbod aan waarin je kunt excelleren en waarin je de dingen kunt doen die jij graag doet.

Luister naar volgers
Niet alleen klanten kunnen je feilloos laten weten waar ze behoefte aan hebben en graag jouw hulp bij willen, ook je volgers geven je hiervoor voortdurend signalen.
Als jij ze wilt zien tenminste. Hoe kun je helder krijgen welke behoeften jouw volgers hebben?

Ontdekken welke behoeften je volgers hebben kan op 3 manieren
1. Enquête
Je kunt natuurlijk een enquête houden, waarin je hen vraagt wat hun problemen, behoeften en verlangens zijn. Dit geeft je concrete ideeën voor het aanbod dat je kunt maken.

2. Respons en interactie
Naast het houden van een enquête, kun je veel subtielere signalen zien als je bereid bent écht te kijken en luisteren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de laatste paar blogs, nieuwsbrieven of Facebook posts die je hebt gestuurd. Welke krijgen de meeste respons? En waar merk je dat mensen echt actief op reageren of hun eigen ideeën of ervaringen delen?
Als je zelf een community hebt, bijvoorbeeld in de vorm van een Facebookgroep, heb je elke dag een mooie kans om echt naar je volgers te luisteren! Doe je dat ook? Of ben je vooral bezig met het zenden van je aanbod? Als ik met klanten werk zie ik dat ze daar vaak veel mogelijkheden en kansen laten liggen.

3. Ontwikkelingen in je vakgebied en markt
Je klanten en volgers maken duidelijk waar jij je aanbod op kunt richten. Maar er zijn ook mensen die je wellicht stil volgen of helemaal nog niet in je bereik zijn, maar wel in jouw volggroep zitten. Je volggroep zijn de mensen voor wie jij er bent en die geïnteresseerd zouden zijn in jouw aanbod. De mensen dus die jij graag zou willen vinden en waarvan je hoopt dat zij jou vinden. Deze mensen begeven zich nu ook op allerlei plekken en uiten zich daar over hun verlangens en wensen. Als je goed kijkt en luistert, wat geven zij dan aan?
Ik merk zelf bijvoorbeeld dat ik op social media vergelijkbare posts voorbij zie komen. Over iets dat mensen bezighoudt. Mijn training “Ondernemen in overvloed” bijvoorbeeld is ontstaan doordat ik merkte dat het thema “overvloed” overal leek terug te komen. En omdat ik zelf al een poosje voelde dat ik daarvoor een training zou moeten maken.
Dus vraag jezelf af: Welke bewegingen zie jij in jouw markt? Waar praten mensen over als het op jouw expertise aankomt? En waar zou jij aanbod op kunnen en willen ontwikkelen?

Veel succes!

Over Marloes Halmans (@MarloesHalmans)
In 2007 startte Marloes (1977) met haar bureau The happy at work agency. De loopbaancoaches zitten verspreid over Nederland en ook in Londen. Zij helpen hoogopgeleiden bij het vertalen van talenten en ambitie naar een volgende stap, waarin iemand met plezier werkt en talenten en persoonlijkheid tot hun recht komen. Daarnaast richt Marloes zich met haar training Bouw jouw droombedrijf op ondernemers, startend of ervaren, die meer vanuit hun talent en