Coachartikel

Breng de zoektocht naar een baan eens echt dichtbij

Het vervelende aan een zoektocht naar een baan en het daaropvolgende sollicitatietraject is dat het vaak blijft hangen in algemeenheden. Sollicitanten presenteren zich als kundige duizendpoten, werkgevers zetten zichzelf in de markt als de plek om de beste versie van jezelf te worden en werkzoekenden zoeken vacatures aan de hand van vage functieomschrijvingen en nog vagere mission statements. ‘De stok dat ben jij en de lat dat zijn of wij’. Of zoiets.

We doen aannames of een baan leuk is en bij ons past op basis van de meest vage omschrijvingen. Aannames dus, the mother of all fuckups. Daarom wil ik je uitdagen om de zoektocht naar een baan eens lekker dicht bij jezelf te houden. Letterlijk, en figuurlijk dichtbij dus.

In plaats van dat je je laat verleiden door de bedrijven met de meest gelikte campagnes en de hoogste marketingbudgetten loont het nog wel eens om het iets dichter bij huis te zoeken. Letterlijk dichter bij huis. Loop eens door de stad, of langs het bedrijventerrein om de hoek. Lees het plaatselijke sufferdje eens goed door. Kijk eens waar je oud klasgenoten, sportbuddy’s en collega’s van vroeger werken. Als je erop gaat letten is er in je directe omgeving meer bedrijvigheid en leukere bedrijven dan je in eerste instantie dacht.

De oplossing voor je vacature-vraagstuk ligt vaak veel meer voor de hand dan je dat je zelf zou denken. En nog sterker, de aanname dat een bedrijf geen tijd, zin en geld voor een gelikte arbeidsmarktcampagne heeft hoeft nog niet te betekenen dat het inhoudelijk ook gelijk niet goed zit. Alleen moet je er zelf even naar op zoek gaan.

Daarom daag ik je uit. Zoek het eens op kilometer of vijf om je heen. Zoek eens uit wat voor bedrijven daar zitten, waarvan je vroeger misschien altijd dacht dat het stom, saai en inhoudsloos waren. Zoek die baan eens wat dichter bij huis.

En met een beetje geluk scheelt dat straks ook nog eens een uur per dag in de file staan.

Over Freek van Kraaikamp (@Fvankraaikamp)
Freek (1985) is actief als loopbaancoach, auteur en columnist. Hij startte na een tienjarige carrière in de arbeidsbemiddeling zijn eigen bedrijf FREEK. Vanuit deze coaching praktijk geeft hij individuele loopbaan coaching en sollicitatie-workshops. Hij schreef het sollicitatiehandboek ‘Zou jij jezelf aannemen?’ en daarnaast schrijft hij columns voor verschillende magazines en websites.

XTR Branded Content is de commerciële content op nrc.nl. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van NRC Media.